נובמבר 2020: כינוס ה-G20 בסעודיה - קטר מצחצחת חרבות​

רוני שלום מרצה לענייני המזרח התיכון והעולם הערבי

רוני שלום הוא מנהל ביה”ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה
  • בחודש נובמבר 2020 צפוי להתקיים בבירה הסעודית ריאד’ כינוס ה-G20 במסגרתו יתארחו בממלכה השמרנית שרי האוצר ונגידי הבנקים של 19 המדינות בעלות הכלכלות הגדולות בעולם והאיחוד האירופי לצד גורמים רשמיים נוספים בכ-100 אירועים בינ”ל שונים אשר צפויים להתקיים במהלך הכינוס. הזדמנות מצויינת עבור יו”ר ה-G20 הנבחר מוחמד בין סלמאן לחזק את תדמיתה הבינ”ל של ארצו ואת הקשרים עם מדינות ה-G20 אשר מחזיקות בלא פחות מכ-90% מהתוצר הגולמי העולמי.
פסגת ה-G20 סעודיה
פסגת ה-G20 בריאד' תחת הכותרת: "הגשמת הזדמנויות המאה ה-21 לכולם"
  • על פי נתוני הבנק העולמי נכון להיום, 3 מדינות המגדירות עצמן כמדינות מוסלמיות נמצאות ברשימת 20 הכלכלות הגדולות בעולם וביניהן מדינה ערבית אחת: אינדונזיה (16), טורקיה (18) וסעודיה (19). מדינת ישראל, לשם השוואה, היא הכלכלה ה-32 בגודלה בעולם.
  • אגב זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה מנהיג של מדינה ערבית מכהן בתפקיד יו”ר ה-G20, ללמדכם על הנזקים המוגבלים יחסית שפרשת חאשוקג’י הסבה לממלכה.
  • הגעה של משלחות דיפלומטיות ובכירים מרחבי העולם זו הזדמנות מצויינת גם לאוייבתה המושבעת של סעודיה – קטר וכן לארגוני NGO העולמיים להציג את הצדדים הפחות נעימים של סעודיה
  • כך למשל, ארגון אמנסטי, כבר הודיע שינצל את ההזדמנות לצורך קריאת תיגר על מדיניותו של בן סלמאן: “על מנהיגי העולם בפסגת ה-G20 להפעיל לחץ על בן סלמאן בכדי שיבטיח שמירה על זכויות אדם וחופש ביטוי במדינה” תוך פרסום נתונים לפיהם מספר ההוצאות להורג שבוצעו בסעודיה בשנת 2019 עמדו על 184 בני אדם – המספר הגבוה  ביותר ב-6 השנים האחרונות, כך למשל ביום בהיר אחד בחודש אפריל 2019 במהלכו הוצא להורג מספר שיא של 37 אסירים.

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

  • גורמים ביקורתיים מבית ומבחוץ, בעזרתה הנדיבה של אוייבתה המושבעת של סעודיה בימים אלו – קטר ורשתות התקשורת הבינ”ל של “האחים המוסלמים”, מנצלים את הדו”חות הללו להבאשת ריחם של הסעודים ברבים. אלו מאשימים את סעודיה בשימוש בבית המשפט המיוחד שלה, אשר הוקם בשנת 2011 ויועד באופן רשמי לשיפוט ולחימה בגורמי בטרור, ככזה אשר משמש את השלטונות במדינה לצורך מעצרם והוצאתם להורג של מתנגדי שלטון, גורמי אופוזיציה, שיעים שניסו להפיץ את האסכולה השיעית במדינה, דבר אשר מהווה עבירה על החוק המקומי וכן מנהיגים דתיים שלא סרים למרותה של האליטה השלטת במדינה והפיצו דברי ביקורת או מידע שלילי באמצעות הרשתות החברתיות. הביקורת איננה רק על עובדת ההוצאה להורג אלא גם על הברבריות המלווה את הטקסים הללו אשר כוללים צליבה של הנאשמים וכריתה של ראשם בחרב.  ביניהם ניתן למצוא גם נשים וילדים, כמחציתם סעודים והיתר מירדן, סוריה, מצרים, פקיסטן, סומליה ומדינות אחרות.

בניגוד גמור להתנהלות במישור הזה, סעודיה כידוע פתחה לאחרונה את גבולות הממלכה לתיירים עם קמפיינים פרסומיים בינ”ל הקוראים לבקר בממלכה “בקרו בסעודיה” לצד עידוד אושיות טיולים אינטרנטיות מאירופה והעולם, באמצעות סכומי כסף לא מבוטלים, לסקר את סעודיה ולחזק את תנופת התיירות לממלכה, זאת כחלק מסדרת המהלכים לגיוון מקורות ההכנסה של המדינה בעידן שקיעת הפטרודולרים הערביים.
  • גם תמונה של נשים סעודיות הנוהגות ואף נמצאות ביחד ברכב עם גבר זר שאינו קרוב משפחתן, הוא לא דבר טיפוסי בסעודיה, אבל כן מוצר פרסומי שסעודיה רוצה לשווק לאירופים המוקסמים, אשר כפי שאנחנו כבר יודעים, לא ממהרים להתייחס לזוטות כמו זכויות אדם, מעמד האישה, חופש הביטוי וכו’ במקומות שמחוץ לאזור הגאוגרפי המשתרע בין נהר הירדן לים התיכון.