מחברי: "הכנענים היו ערבים" בפרק חדש: "האינדיאנים היו מוסלמים"

רוני שלום מרצה לענייני המזרח התיכון והעולם הערבי

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה
  • בסרטון מתורגם של ממרי מערוץ אלמיאדין הלבנוני (מימון איראן – חיזבאללה)  מוצגת טענה מסולפת שהולכת וצוברת תנופה  ולפיה כאשר הגיעו קולומבוס וחבריו לאמריקה הם גילו ש"האינדיאנים הם למעשה מוסלמים וכי היו להם מסגדים", וכי האירופים הרגו אותם בשל היותם מוסלמים. זה כמובן שקר מוחלט שנועד למטרות תעמולה (יש כבר תקדים לשיטה הזאת: ראו למשל השכנוע  הבטוח והגמור של מאות מיליוני מוסלמים בעובדת קיומה של מדינה ערבית מוסלמית היסטורית בשם "פלסטין" בשטחי א"י  בעבר), אך מאיפה מגיע הסילוף? ואיך זה קשור לגירוש ספרד והרקונקיסטה?
  • הרקונקיסטה (כלומר הכיבוש מחדש וגירוש הכובשים המוסלמים מדרום ספרד על ידי הנוצרים) הסתיים רשמית בינואר 1492 ואילו מסעו הראשון של קולומבוס לעולם החדש  החל באוגוסט 1492. היחס של  הספרדים הנוצרים כלפי המוסלמים והתפיסה שלהם כלפיהם הייתה של קבוצה אתנית זרה, כך שכאשר הם הגיעו ליבשת אמריקה וגילו קבוצה אתנית זרה נוספת, הם השתמשו באותם המושגים בהם הם השתמשו לתיאור המוסלמים שכבשו את ארצם: לאוהלי התפילה שלהם הם קראו מסגדים mezquita ואילו את הנשים המקומיות תיארו כדומות לנשים המוסלמיות moriscas.
  • לא רק זאת, האירופים וקולומבוס ביניהם, ראו את העולם במשקפי המסורת הנוצרית הדתית הקלאסית ולא היו מוכנים מנטלית לקלוט דברים שהם לא מכירים, משום כך הם השתמשו במושגים מעולמם המוכר על מנת לתאר תופעות חדשות לגמרי ביניהן האיגואנות אשר תוארו בכתביו של קולומבוס כ"תנינים ממצרים", או  תיאור האינדיאנים כ"בני אדם עם זנבות" ואת הנהרות במקום כ"נהרות גן עדן"
  • כמובן שעל פי הנוהל הידוע התחילו להתפרסם לאט לאט ידיעות "היסטוריות" ו"חותכות" לפיהן קולומבוס עצמו הודה בספריו כי האינדיאנים היו מוסלמים.  על כל פנים  לשקר הזה יש כוח תעמולתי  פוטנציאלי לא מבוטל והוא צפוי לעורר מהומות לא קטנות בשיח הזכויות של האסלאם הרדיקלי בארה"ב לעתיד לבוא.

    ולגבי המרואיין: שמו הוא סאלם סלאמה, מאנשי חמאס ברצועת עזה, חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית משנת 2005, הוא מחזיק בתואר ראשון בדעווה ויסודות הדת מאוניברסיטת המלך סעוד בסעודיה, וכן תואר שני ודוקטורט לחדית' מאוניברסיטת אום אלקורא אשר במכה, סעודיה.  

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל