חיכמה – בית הספר לערבית ומזרח תיכון

חיכמה – התכנית ללימוד ערבית הינה תכנית בפריסה ארצית המציעה קורסים ברמות שונות ללימוד ערבית מדוברת ארצישראלית, ערבית מצרית וכן ערבית של אמצעי התקשורת, ערבית מודרנית, ספרותית וזאת לצד סדנאות וימי עיון בתחומי השפה הערבית והמזרח התיכון.

מהדורת חדשות העולם הערבי והאסלאמי: הקורונה במזרח התיכון 29.3.2020

מהדורת חדשות העולם הערבי והאסלאמי: התפשטות הקורונה במזרח התיכון

כיצד הגיבו התושבים לתהליכי ההתפשטות? אילו מדינות נפגעו ביותר מהמחלה ואילו מדינות הן הפגיעות ביותר? האם ניתן לסמוך על הדיווחים? ומה צופן העתיד למדינות האזור?

רוני שלום הרצאות

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה

נכון לתאריך 29.3.2020 איראן מובילה במספר חולי הקורונה במזרח התיכון עם מעל ל-36,000 חולים, כאשר לאחריה טורקיה עם כ-7,500 חולים,ולאחריהן ישראל, טורקיה וקטר.

מדינות המשרק (סוריה, ירדן, לבנון, עיראק ומצרים) מדווחות על מספרים נמוכים של חולים, כיצד זה ייתכן ולהיכן זה הולך?
 צפו בפרק הראשון של מהדורת חדשות העולם הערבי והאסלאמי בפייסבוק:

עם מי תרצו לשתף את המאמר?

שתפו בפייסבוק
שתפו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
שתפו בטלגרם
שתפו בדואר האלקטרוני
הדפיסו

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

תוצאות הבחירות במגזר הערבי בישראל: הכנסת ה-23 מרץ 2020

האתגר וההזדמנות: נתוני ההצבעה של דוברי הערבית בישראל - הכנסת ה-23 (מרץ 2020)

מה המצב הדמוגרפי בישראל? למי הצביע המגזר הערבי וכיצד התפלגה ההצבעה על פי יישובים, אזורים ודתות? מה חושב עזמי בשארה על הבחירות בישראל ומה אומרים מתנגדי הבחירות? סיכום הבחירות במגזר הערבי לשנת 2020

רוני שלום הרצאות

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחודש דצמבר 2019, נאמדת אוכלוסיית מדינת ישראל בכ-9,136,000 בני אדם. 

 

84% מהאזרחים הישראליים בעלי זכות הבחירה הם יהודים ובני משפחותיהם (אלו מוגדרים ע"י הלמ"ס כ"אחרים").

16% מבעלי זכות הבחירה בישראל הם דוברי ערבית, רובם מוסלמים בדתם ומיעוטם דרוזים ונוצרים מעדות שונות.

 

הלמ"ס כולל במניין התושבים גם את תושבי מזרח ירושלים, אלו מחזיקים בתעודת תושבות בלבד (רק 5% מהם מחזיקים באזרחות ישראלית) והם מחזיקים בזכות הצבעה לפרלמנט הפלסטיני.  

עליית אחוזי ההצבעה בישובים הערביים

 בבחירות אשר נערכו בחודש מרץ 2020 לכנסת ה-23, בהשוואה לבחירות לכנסת ה-22 (ספטמבר 2019) התקרבו אחוזי ההצבעה בכלל היישובים הערביים לאחוזי ההצבעה ביישובים היהודיים (74%) אשר נותר כמעט ללא שינוי: כאשר ביישובי המשולש והצפון עמדו אחוזי ההצבעה על 69% (עלייה של 13% במשולש, עלייה של 10% ביישובי הגליל ועלייה של 15% ביישובים הבדואיים בצפון). אחוזי ההצבעה במגזר ה"יהודים ובני משפחותיהם" נותר כמעט ללא שינוי ועמד על 74%.

אחוזי ההצבעה ביישובים הערביים - על פי סוג היישוב

 כאמור, ביישובי המשולש והצפון עמדו אחוזי ההצבעה על 69%, אלו הביאו לידי ביטוי עלייה של 13% באחוז המצביעים במשולש, עלייה של 10% באחוז המצביעים ביישובי הגליל וכן עלייה של 15% במספר המצביעים ביישובים הבדואיים בצפון. ביישובים הלא מוסלמיים לא הורגשה עלייה משמעותית במספר המצביעים, למעט תופעה יוצאת דופן ביישוב הדרוזי כסרא סמיע בו עלה אחוז המצביעים בכ-90%. 

עליית אחוזי ההצבעה בקרב דוברי ערבית בבחירות מרץ 2020

ככלל, אחוזי ההצבעה עלו בכל היישובים המוסלמיים בישראל

והנה רשימת 10 היישובים בהם העלייה באחוזי ההצבעה (לעומת בחירות קודמות) הייתה הגבוהה ביותר, 8 מהיישובים הם יישובים מוסלמיים, אחד דרוזי ואחד יהודי – חסידי.

שם היישובקטגוריית יישובאחוז הצבעה 2020
כסראסמיעיישובי הדרוזים בגליל1.890932545
עראמשהיישובי הבדואים בצפון1.761160413
תראבין אצאנע שבטיישובי הבדואים בנגב1.429376304
סייד שבטיישובי הבדואים בנגב1.356305712
גסר אזרקאיישובים ערביים בגליל ובצפון1.322024448
עילוטיישובים ערביים בגליל ובצפון1.273052673
טמרה יזרעאליישובים ערביים בגליל ובצפון1.265921613
מעלה עירוןיישובי המשולש1.264272132
אבטיןיישובי הבדואים בצפון1.261068392
קוממיותיישובים חרדיים בדרום1.241442316

 

בפועל בחירות 2020 היו הסיוט של מתנגדי הבחירות במגזר הערבי בישראל  אשר רואים בכל סוג של מעורבות בפוליטיקה הישראלית כמעשה בגידה או שיתוף פעולה עם האוייב או "הכובש" הציוני וטוענים שהדבר מחזק את כוחה של ישראל ומונע את התפרקותה – חורבנה.

לעומתם יש כאלו, ביניהם עזמי בשארה אשר ממשיך לבחוש בקלחת גם ממקום מושבו המרוחק בקטר, ואשר מצדד בדיעה אשר טוענת כי החרמת הבחירות לא תורמת דבר וכי המעורבות הפעילה היא זו שתצליח להשיג הישגים לטובת "הפלשתינים" בישראל.

יו"ר הרשימה איימן עודה מסביר מאחד מבתי הקפה בחיפה, למה חשוב שיהיה מי שיפעל לטובת "הזהות הפלסטינית" בתוך המוסדות הישראליים הנבחרים: "הערבי הישראלי הוא ערבי פגום וישראלי פגום אשר נאסר עליו ללמוד ולהכיר את הזהות הפלסטינית שלו בבתי הספר ובאוניברסיטאות". ואילו עיסאוי פריג' ממרץ אומר בראיון אחר: "החרמת הבחירות משרתת את נתניהו"  

נתוני ההצבעה ביישובים הערביים - על פי סוג יישוב ואזור

והנה נתוני הבחירות האחרונות על פי יישובים ואזורים:

היישובים הערביים בגליל

אחוז ההצבעה ביישובים הערביים בצפון ובגליל עמד על 69% 

מספר הקולות הכשרים עמד על 264,584 בני אדם

93% מהמצביעים נתנו את קולם ל"רשימה המשותפת" והיתר למפלגות לא ערביות.

יישובי המשולש

אחוז ההצבעה ביישובי המשולש עמד על 69% 

מספר הקולות הכשרים עמד על 135,136 בני אדם

97% מהמצביעים נתנו את קולם ל"רשימה המשותפת" והיתר למפלגות לא ערביות.

היישובים הבדואיים

אחוז ההצבעה ביישובים הבדואיים בצפון עמד על 60% 

מספר הקולות הכשרים עמד על 51,187  בני אדם

84% מהמצביעים נתנו את קולם ל"רשימה המשותפת" והיתר ל"ישראל ביתנו", "הליכוד".

 

אחוז ההצבעה ביישובי הנגב (כולל דריג'את) עמד על 48% 

מספר הקולות הכשרים עמד על 71,125  בני אדם

94% מהמצביעים נתנו את קולם ל"רשימה המשותפת" והיתר למפלגות לא ערביות.

היישובים הדרוזיים

אחוז ההצבעה ביישובים הדרוזיים בגליל עמד על 56%

מספר הקולות הכשרים עמד על 53,365 בני אדם

40% מהמצביעים נתנו את קולם ל"כחול לבן" והיתר ל"הליכוד", "אמת העבודה גשר מרצ".

 

אחוז ההצבעה ביישובים הדרוזיים בגולן עמד על 16% בלבד

מספר הקולות הכשרים עמד על 333 בני אדם

55% מהמצביעים נתנו את קולם ל"כחול לבן" והיתר ל"רשימה המשותפת" (30%), "הליכוד", "ישראל ביתנו", "אמת העבודה גשר מרצ".

היישובים הנוצריים

אחוז ההצבעה בשני היישובים היחידים בישראל בהם רובם ככולם של התושבים הם נוצרים דוברי ערבית (מעיליא ופסוטה) עמד על 66%. מתוכם 83% הצביעו לרשימה המשותפת, 7% לישראל ביתנו ו-4% לכחול לבן.


מבין כלל בעלי זכות הבחירה במגזר הנוצרי דובר הערבית בישראל (כ-95,000 איש), עמד מספר המצביעים למפלגת ישראל ביתנו על כ-10%.

היישובים הצ'רקסים + ר'ג'ר

אחוז ההצבעה בשני היישובים הצ'רקסים כפר כמא וריחניה עמדו על 51%

 מספר הקולות הכשרים עמד על 1,642 בני אדם

65% מהמצביעים נתנו את קולם ל"כחול לבן", והיתר ל"רשימה המשותפת", "העבודה".

 

אחוז ההצבעה ביישוב העלוי היחיד בישראל ר'ג'ר עמד על 36% 

מספר הקולות הכשרים עמד על 669 בני אדם
רובם הצביעו  למפלגות: ש"ס, העבודה והליכוד.

סיכום הנתונים ואחוזי ההצבעה ל"רשימה הערבית המשותפת"

אחוזי הצבעה לרשימה המשותפת ביישובים הערביים

מספר הבוחרים שנוספו ל"רשימה המשותפת" בבחירות מרץ 2020 עמד על מעל ל-100,000 איש כאשר רובם ככולם של המצביעים הם מוסלמים ונוצרים מיישובי הצפון והמשולש.

על פי הגרף המופיע (עפ"י ניתוח של נתוני הלמ"ס) ניתן לראות שהרשימה הערבית המשותפת מיצתה כמעט לחלוטין את כוחה האלקטורלי ביישובים הערביים הגדולים כאשר לפניה האופציות הבאות להגדלת מספר הנציגים של הרשימה בכנסת:

 

 

1) העלאה של אחוזי המצביעים ביישובים הבדואיים בצפון ובנגב (אחוזי הצבעה של 60% ו-48% בהתאמה) 

2) חיזוק כוחה האלקטורלי במגזר הדרוזי (לא משמעותי)
3) חיזוק כוחה האלקטורלי במגזר היהודי על חשבון מפלגות שמאל ושמאל רדיקלי

 

 

באופן היפותטי, במידה ואחוז המצביעים בקרב דוברי הערבית היה זהה לאחוז המצביעים ביישובים היהודיים, יכלה הרשימה להגיע לתקרה של עד 18 – 19 מנדטים אולם בשל האחוז הגבוה יחסית של צעירים מתחת לגיל ההצבעה במגזר דובר הערבית היא לא יכולה לממש זאת בשלב הזה.

 

 

נראה שהאסטרטגיה בה בחרה הרשימה המשותפת אפוא היא הגדלת מספר הבוחרים בה על חשבון מפלגות מרכז-שמאל יהודיות מחד ומפלגות שמאל רדיקלי מאידך.

 

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

האתגר, ההזדמנות והאלטרנטיבה

בפועל, הרשימה המשותפת, אשר מנקודת מבט ישראלית (מסמך החזון של ערביי ישראל /  הצהרת חיפה) היא מפלגה בעלת שאיפות קיצוניות – בדלניות אוטונומיות, הצליחה לחזק את מעורבות האזרח הערבי בפוליטיקה בישראל תוך שהיא רואה בהגדלת המעורבות וההשפעה שלה כלי למימוש הדרגתי של שאיפותיה הלאומיות והבדלניות וניהול סדר היום של המיעוט הערבי במדינה. 

 

בבחירות אלה, לעומת זאת, חלחלה גם ההבנה כי המפלגות הישראליות הלאומיות, מימין ומשמאל, אשר דוגלות בהמשך שילוב דוברי הערבית בחברה הישראלית הכללית, לא יכולות לשבת ביציע ולאפשר למונופול "המשותפת" לשמש כמפלגת יחיד במשחק האלקטורלי בקרב דוברי הערבית. זו באה לידי ביטוי, "מעט מדי ומאוחר מדי" במסגרת מערכת הבחירות הנוכחית.

 

 

הערבים בישראל אינם מהווים מקשה רעיונית או אידיאולוגית אחת. השילוב הבלתי אפשרי בין גורמים בעלי אידיאולוגיות מנוגדות ואף סותרות ברשימה "משותפת" אחת (קומוניסטים, ליברלים, לאומנים ואיסלאמיסטים) מתאפשר בעיקר על רקע חוסר התחרות והפעילות של אלטרנטיבות אחרות במגזר. 

 

ככל הנראה זו מערכת הבחירות הטובה ביותר של "המשותפת" ושיא פעילותה השיווקית. עם זאת, מה יגיד הבוחר הערבי לאחר שמפלגה שהגיעה למספר שיא אפשרי של מנדטים, לא הצליחה להניב לבוחריה אף לא הישגי מהותי אחד מספסל האופוזיציה?

 

הקורונה: ארגון הבריאות העולמי מגיב להמלצה מוטעית של שר הבריאות הירדני להתגוננות מהוירוס

ארגון הבריאות העולמי מגיב להמלצה מוטעית של שר הבריאות הירדני בנוגע לקורונה

האם הכאפייה המסורתית יעילה נגד וירוס הקורונה? ומה הביא את שר הבריאות הירדני להמליץ עליה?

רוני שלום הרצאות

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה

בראיון שנתן שר הבריאות ד"ר סעד ג'אבר לערוץ הטלוויזיה הירדני הממלכתי, התייחס האחרון לצורך להגן על האזרחים הירדנים מפני וירוס הקורונה. במהלך הראיון אמר השר כי אין צורך להשתמש במסיכת הגנה אלא ניתן להשתמש גם בכאפייה לכיסוי הפנים לצורך הגנה מפני הוירוס.

 

לשמע הדברים הללו נשמעו קולות ביקורת ברשתות החברתיות אשר תהו על פשר הדברים ונכונותם. ערוץ BBC בערבית הרים את הכפפה ופנה לארגון הבריאות העולמי בשביל להבין האם העצה  של ד"ר ג'אבר נכונה. 

 

ארגון הבריאות העולמי אישר כי המלצתו של שר הבריאות הירדני הד"ר סעד ג'אבר בנוגע לשימוש בכאפייה (שמאר') להגנה מפני וירוס הקורונה, זאת במקום שימוש במסיכת הגנה, איננה נכונה: "הבד אשר מייצרים ממנו בגדים (או כאפיות) איננו הבד בו משתמשים להכנת מסכת הגנה, לפיכך שימוש בכל סוג של בגד בכדי להגן על דרכי הנשימה הוא בלתי יעיל". 

 

עליבותם של שופרי המשטר

כאשר הציג הד"ר את הפתרון "הערבי" המסורתי שלו להגנה מפני וירוס הקורונה התרגשה המגישה: "השבח לאל"…."אנחנו מודים לך מאוד" בעוד היא נפעמת מהגילוי המדעי המרשים. 

מגיבים רבים ברשתות החברתיות בעולם הערבי זיהו את התקרית הזאת עם עליבותם של כלי התקשורת המשטריים במדינות ערב ועם עיתונאים ומראיינים אשר נוהגים להשמיע דברי חנופה, האדרה ושבח כלפי מרואיינים בעלי מעמד רשמי והשפעה לרוב תוך הימנעות מנקיטת טון ביקורתי או ספקני לדבריו, זאת כביטוי לכבוד כלפיו. 

זהו גם אפוא ביטוי מובהק לאחד מהמאפיינים הבולטים של הבדלים בין תרבויות ברחבי העולם, כאשר בצד אחד של הסקאלה ישנן תרבויות אשר מעניקות מעמד של קדושה (ועד לחסינות דתית או חסינות מוחלטת מטעויות) להבדלי המעמדות וההיררכיה במדינה, בחברה ובמשפחה (הודו כדוגמא מובהקת) ואילו בצד השני תרבויות אשר מקנות לשוויון מעמד של קדושה (ועד למקרים בהם יש צורך לרבע את המעגל בכדי להשיג מראית עין של שוויון).

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

מה אתם? ספרדים או מקסיקנים? סוגיית הזהות הערבית חוזרת לכותרות (מצרים תחילה)​

מה אתם? ספרדים או מקסיקנים? סוגיית הזהות הערבית חוזרת לכותרות

רוני שלום הרצאות

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה

בשנת 1933 כתב האינטלקטואל המצרי טה חוסיין (1889 – 1973) בעיתון "כוכב אלשרק" את המשפט הבא:

"המצרים היו נתונים לרדיפות וגלים של התנכלויות ושנאה מידי הפרסים והיוונים והערבים והטורקים והצרפתים"

מאחורי המילים הללו, עמד נרטיב אשר דן בשאלת הזהות המצרית ואשר ראה בה כזהות מובחנת ועומדת בפני עצמה. חוסיין דן בשאלה האם הזהות המצרית קרובה יותר לזהות הערבית (הכוונה: חצי האי ערב) או לזהות היוונית – אירופית ודעתו הייתה נחרצת: התרבות המצרית קרובה יותר לתרבות היוונית – אירופית.

הקורא מילים אלו כיום ודאי יתהה: מדוע דוברי הערבית במדינה "הערבית" הגדולה ביותר (ולא רק הם) נזקקו  בכלל לשאלה שכזו? האם זו בכלל שאלה?

 

עתידה של התרבות במצרים טה חוסיין
טה חוסיין, עתידה של התרבות במצרים (1938)

המילים האלה פתחו בשעתו פתח לדיון נפיץ מאין כמוהו אשר נמשך עד עצם היום הזה ומרכזו הוא שאלת זהותם של העמים השונים בשטחיה של האימפריה העות'מאנית לשעבר לאחר התפרקותה.

עד לשלהי ימיה של האימפריה העות'מאנית וטרם עידן מדינות הלאום הערביות, ההבחנה בין הנתינים הייתה על בסיס ה"מילת" (העדה הדתית) אליה הוא השתייך ואילו המילה "ערבי" במידה ונעשה בה שימוש, הייתה בעיקר כמילת קוד אשר מטרתה להבחין בין הנתינים דוברי הלהגים הערביים השונים לבין השליטים הזרים דוברי הטורקית. 

מפת האימפריה העות'מאנית בשיאה

הדיון בנושא הזה אמנם הוכרע בשעתו ע"י חסידי הלאומיות הערבית ובמיוחד עבד אלרחמן חסן עזאם (1893 – 1976), לימים מזכירה הראשון של "הליגה הערבית", אך לא הוכנע לחלוטין: המצרים אמנם מדברים ערבית, אבל כיצד יוכלו להסביר את הקשר בין התרבות הערבית אשר מקורה בחצי האי ערב לתרבות המקומית ההיסטורית הפרעונית – יוונית? ואיך יסבירו את עובדת היותם מדברים שפה זרה (ערבית) שאיננה שפתה הקדומה של מצרים ואף לא פיתוח שלה?

 

"אני מצרי שמדבר ערבית, השפה היא לא זהות, אם כך הוא הדבר, מדוע 5 מדינות אפריקאיות לא נחשבות צרפתיות? ולמה האמריקאים לא מכנים עצמם אנגלים? הרומאים שלטו במצרים זמן ארוך יותר מהערבים..."

ד"ר וסים אלסיסי, חוקר מצרים הקדומה

 

בהינתן העובדה כי רובם המוחץ של הערבים כיום הם מוסלמים, ספרי הלימוד בבתיה"ס בכל המדינות דוברות הערבית קושרות בין הזהות הערבית לזהות האסלאמית בצורה עמוקה. טענות נפוצות שמועלות בהקשר הזה הן:

– הדם הערבי והדם המצרי התערבבו בצורה מוחלטת כך שרובו של ה-DNA המצרי היום הוא למעשה ערבי

– תהליך ההסתערבות וההתאסלמות של העמים הכבושים היה על פי דרישת ובקשת האוכלוסייה
– הערבים הגיעו למדינות המזה"ת בדרכי שלום בלבד, הוציאו את העמים הנכבשים מ"החשיכה אל האור", חילצו אותם מהאימפריאליזם הרומאי האכזרי והעניקו להם דת אמת ורחמים לאחר שחלקם היו עובדי אלילים והתנהגו בצורה ברברית ופרימיטיבית
– השלטונות הערביים – מוסלמים סיפקו יציבות, ביטחון וסדר פנימי באזורים הנכבשים

 

הו ארצי, חיי חופשייה, והיי בטוחה על אף האויבים...ארצי, ארצי, ארצי... לך אהבתי ולבי....אצילים הם בנייך, נאמנים, שולטים במושכות...

מתוך ההמנון המצרי "בילאדי בילאדי"

הרעיונות וההצדקות הללו די דומים לרעיונות שהציגו ישויות אימפריאליסטיות אחרות שהתקיימו בעולם (הבריטים, הצרפתים או הספרדים) אולם הערבים מעולם לא נדרשו להתמודד עם ביקורת משמעותית עימה התמודדו אימפריות אחרות.

מבפנים, נתפסה בגידה בזהות הערבית כבגידה החמורה ביותר – בגידה בדת האסלאם, ואילו מבחוץ מזוהה הערביות בד"כ כקורבן מוחלש של כוחות אימפריאליסטים ולא ההיפך וזאת למרות שזו הייתה אחראית לתהליך מחיקתן המוחלט כמעט של כל תרבויות הלבנט וצפון אפריקה כאשר יוצאי הדופן היחידים במקרה זה הם הכורדים והברברים (אמזיר'ים) אשר רואים ומזהים עצמם עד היום כקורבנות האימפריאליזם והכיבוש הערבי. 

"כאשר איראן נכבשה ע"י האסלאם היא נשארה פרסית, למה מצרים לא יכולה להישאר מוסלמית וללא הזהות הערבית?.....השפה המקורית שלנו לא השתנתה, היא נמחקה בכוח"

הסופרת המצרית פאטמה נאעות

"למה שלא תלך ללמוד קצת היסטוריה ערבית? היסטוריה ערבית? שיקוללו הערבים! ...למה אתה מדבר ככה? אתה ערבי בעצמך. אני? אני לבנוני..פיניקי!"

מתוך הסרט "מערב ביירות" (לבנון, 1998)

תפיסת הזהות במצרים קשורה ישירות בנסיבות כניסת הערביות והאסלאם לחבל ארץ זה, במידה וכיבוש הארץ נתפס בציבור כתהליך חיובי הרי שזה מקל על אימוצה של זהות ערבית, אך מה במידה וכיבוש הארץ נעשה למטרות התפשטות ותו לא? מה יעשה אדם שיגלה כי בניגוד לטורקים, לפרסים ולאחרים אשר קיבלו עליהם את האסלאם אך שמרו על שפתם וזהותם האתנית, הרי שהוא הופשט משפתו ותרבותו עד כי אימץ את זהות הכובש שלו בצורה מוחלטת? 

 

"להתנצל על הכיבושים האסלאמיים"

בחודש ספטמבר שעבר, פרסם איש דת מצרי ממחוז א-דקהליה (צפון מצרים) בשם נשאת זארע מאמר תחת הכותרת "הכיבושים הפוליטיים" ובו טען כי מה שמכונה בהיסטוריה האסלאמית והערבית בשם "הכיבושים האסלאמיים" (אלפתוחאת) אלו כיבושים "פוליטיים" ולא אסלאמיים (כלומר כאלו שנעשו על פי מצוות הדת), כן טען האחרון כי הייחוס שלהם לאסלאם  מהווה פגיעה בדת.


חשוב לציין כי בערבית יש הבחנה בין מספר מונחים: غزو "ר'זו" אשר משמעותו "פשיטה", فتح "פתח" אשר משמעותו "כיבוש או מלחמה למען האל" ו-احتلال אחתלאל אשר משמעותו "כיבוש שלילי / זר".

"אין באסלאם ג'יהאד למטרות התקפיות, כלומר שאני אקח צבא ואלך לכבוש שטחים של מדינות אחרות...הנביא היה איש של שלום ומטרתו היחידה הייתה להגן על אלמדינה​....ג'יהאד א-טלב (כיבוש התקפי של ארצות לא עויינות) אינו מצווה או הוראה אסלאמית אלא שימוש מוטעה בדת למטרות פוליטיות"

בדבריו אמר זארע כי "הקוראן הבהיר מפורשת כי המצב הרגיל והנהוג הוא מצב השלום, ואילו המלחמה היא המצב יוצא הדופן והוא בבחינת הגנה עצמית בלבד. לצורך כך הסתייע בשני הפסוקים הבאים (תרגום חופשי): 

– "הילחמו למען האל באלו שנלחמים בכם ואל תהיו תוקפניים כלפי אחרים שהרי האל לא אוהב את התוקפנים" (סורת אלבקרה, פסוק 190)
– "אלו אשר הותקפו על ידי אחרים, ניתנת להם הרשות להתקיף בחזרה שהרי נעשה להם עוול והאל יכול לעזרם" (סורת אלחג', פסוק 39) 

 

הוא הוסיף במאמר אחר  "הכיבושים הינם נגד ההלכה האסלאמית, אלו פשיטות פוליטיות אשר הדת איננה מצווה עליהם, במהלך פשיטות אלה התחוללו מעשי שוד, גזל אוצרותיהן של הארצות הנכבשות, ושבי של נשותיהן.

 

 

ראו למשל, כך הוא אומר, כיצד ארגון המדינה האסלאמית יישמו מילה במילה את דבריהם של המלומדים המוסלמים, כאשר כבשו את הכפרים האיזידים, הרגו 700 גברים בכפר אחד ושבו את הנשים במחנותיהם: האישה היפה במחיר אחד והפחות יפה במחיר אחר והגדולה והזקנה למוות.

 

כפי שאנו מבקרים את מסעות הצלב, ואומרים שאין להם קשר לנצרות עצמה, כך אנו מבקרים את הכיבושים הללו ואומרים שהם אינם מיסודות האסלאם ומצוותיו, אדוננו עלי בן אבי טאלב עצר אותם ולא המשיך אותם. מעשיהם של הצחאבה, חבריו של הנביא, הם מעשי אדם: הם יכולים לגם לטעות, זה לא מוריד ממעמדם...ההוכחה לכך היא העובדה הפשוטה שהם נחלקו בינם לבין עצמם.....כל מי שמסכים לדבר הזה אין לו מה להתלונן כאשר מדינה אחרת תעשה את אותו הדבר נגד המדינה שלו ונגד נשותיו

הנה עוד התבטאות של השיח' אשר קוממה עליו רבים אחרים, והפעם יציאתו כנגד מנהג "מילת הנשים" במצרים: "זהו מנהג אפריקאי שנכנס למצרים לפני האסלאם…אין לו קשר בלאסלאם…כל החדית'ים המדברים בשבח מילת הנשים הם חדית'ים במעמד נמוך "חלשים" שאין להסתמך עליהם….הנביא עצמו לא מל את בנותיו ולא את קרובות משפחתו" 

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

בתגובה לדברים האלו, החליטו הרשויות הדתיות במצרים "האווקאף" להוריד אותו למעמד של חוקר בלבד תוך שהם מונעים ממנו לעלות לעמדת הדרשן במסגד או להמשיך ולתת שיעורי דת. 

 

בעקבות העונשים שהוטלו עליו חלק מהמגיבים ברשתות החברתיות כינו אותו בתואר איש הדת "המשכיל". משפיענים מובילים אף אמרו כי "הדבר הגרוע ביותר שהפיקה המסורת האסלאמית הוא המונח "פתוחאת" (כיבושים למען האל)…"הדברים שלו הגיוניים ורציונליים והולכים יד ביד עם הקוראן"…" היחס אליו זכה נשאת לא דומה ליחס אליו זכה השיח'  עבד אללה רושדי אשר האשים את הנוצרים בכפירה..הוא לעומתו זכה לקבל במה בכל תחנות הטלוויזיה"

 

מהו למעשה ההבדל בין האימפריאליזם הספרדי או הפורטוגלי במסגרתו העמים הכבושים בדרום אמריקה ובמקומות נוספים אימצו את השפה (ספרדית / פורטוגזית) והדת (נצרות) של הכוח הכובש לבין האימפריאליזם הערבי המוסלמי במסגרתו עמי המזרח התיכון השונים קיבלו עליהם את דת האסלאם והשפה הערבית?
או כמו שטוען האימאם המצרי נשאת זארע, כיצד אפשר לבקר את מסעות הצלב הנוצריים מצד ומאידך לקבל את מסעות הצלב האסלאמיים?

 

משאל רחוב במקסיקו: " מה דעתך על הספרדים?"

ולסיום הדיון הנוכחי בענייני זהות, גל בדיקות ה-DNA לא פסח גם על העולם הערבי….האזינו לתוצאות, מופתעים?

ומה עם טה חוסיין מתחילת המאמר? הוא זכה לאחר מותו לתואר דיקן הספרות "הערבית".

פרוייקט מיוחד: הגירת הצעירים מרצועת עזה "אי אפשר לחיות כאן"

פרוייקט מיוחד- הגירת הצעירים מרצועת עזה: "אי אפשר לחיות כאן"

רוני שלום הרצאות

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה

מזה מספר חודשים אנו עוקבים אחר תופעת ההגירה מהרצועה ואוספים נתונים, פיסות מידע והתבטאויות של גורמי שלטון ואזרחים מהשורה, התמונה שמתקבלת – לא פחות ממדהימה.

עשרות אלפי צעירים עזבו את רצועת עזה בשנים האחרונות לאחר שמאסו בקשיי החיים שם והמנגנונים הפלסטיניים בפניקה של ממש:  לפני מספר ימים  הודה "שגריר" הרשות הפלסטינית ביוון כי  כ-20,000 מתושבי רצועת עזה היגרו (או זכו למעמד של פליט) ביוון בשנים האחרונות. על פי הנתונים שחשף הבכיר, רובם המשיך למדינות אירופה האחרות. כמה מהם חזרו לרצועה? 20 איש. 

 

במפגן נדיר של אחדות, כלי התקשורת של הרשות – עבאס וחמאס כאחד קוראים לצעירים להישאר ברצועה, משמיעים סיסמאות על "התנגדות", "עמידה איתנה", האשמות הדדיות, ומנסים להרתיע את הצעירים מפני הגורל הלא ידוע המצפה להם בחו"ל, תוך הדגשה של סיפורים קשים במהלכם מצאו המהגרים את מותם והצנעת סיפורי ההצלחה ושביעות הרצון של המהגרים העזתים בעולם. הרשות אפילו הודיעה כי היא מוכנה לשלם על כרטיס הטיסה של עזתים אשר מעוניינים לחזור לרצועה, אשרי המאמין!

 

הנתון של 20 אלף עוזבים אינו כולל את אלו שמהגרים או מסתננים בצורה לא חוקית ליוון ולמדינות אירופאיות נוספות, כאשר המספר המשוער של העוזבים את הרצועה עומד על עשרות אלפים מדי שנה, רובם המוחץ צעירים שמאסו בקשיי החיים ברצועה, הנתונה תחת שלטון החמאס מזה כ-13 שנה.

 

התכנית "סוגיית השעה": ההגירה מעזה...בריחה אל הלא ידוע

דיונים קדחתניים על ההגירה מעזה בתחנות הטלוויזיה הפלסטיניות עוזרים להציף את הנושא. ועם זאת מעניק אומץ לאחרים: "על פי מקורות ברשות מעל 25,000 צעירים עזבו את הרצועה ולא חזרו"

7.1.2020

הגורמים הפלשתינים הרשמיים בפניקה: "מי שמהגר - מסכן את חייו"

לפני כחודש הגיע צעיר תושב ח'אן יונס בשם מחמוד א-שאער לבלגיה לאחר 45 ימים רצופי מסעות והליכות והצטרף לעשרות אלפי צעירים שהיגרו בשנה האחרונה מרצועת עזה אל הארץ המובטחת – אירופה. לצערו ולצערה של משפחתו הוא נפטר מהרעלה ותשישות לאחר שהגיע ליעדו, ככל הנראה בשל אכילה של עשבי בר ושתיית מים מזוהמים. תופעה נפוצה בקרב המהגרים החדשים מהמזרח התיכון.

משפחתו של א-שאער פנתה ל"שגרירות" הרשות במדינה על מנת שזו תסייע בהליכים הבירוקרטים הנדרשים להחזרת הגופה לעזה אולם אלה השיבו שלא יוכלו לממן את סידורי  ההטסה של הגופה בשל בעיות תקציביות והסכימו להשתתף, באופן חריג, בעלויות של כ-1,500 יורו בלבד זאת במידה והמשפחה תממן את יתרת הסכום בסך 5,500 יורו, סכום דמיוני עבור תושב ממוצע ברצועה.


לא מדובר כאן רק בעניין תקציבי, אחד מבכירי הרשות התייחס לנושא: "חצי מהאנשים בעזה מהגרים… האם המשמעות של כך היא שאנחנו נסייע להם במידה והמזל הרע פוגש אותם בדרך? אנחנו מסייעים במקרים חריגים בלבד בהתאם למצב הכלכלי של המשפחה".

 

כך, מבין המשפחות שאיבדו את בניהן ביערות או בים, יש רבות אשר לא יכלו לממן את החזרת גופות בנם, ולכן אלו נקברו בבתי קברות מוסלמים ביוון.  

צעירים מעזה ממלאים את בקבוקי המים בשלג בהונגריה בדרכם לאוסטריה

אותה החבורה – אוכלים עשבי בר

מדוע הם מהגרים? הסיבה הראשית היא הפיצול בין חמאס ועבאס, האבטלה, מצב המלחמה, גם תבוסת מדיניות "צעדות השיבה" המאיסה על האנשים את המסרים הלוחמניים:

" הצעירים מהגרים בשל הפיצול והכיבוש המצב בכל תחומי החיים, ובראש ובראשונה האבטלה (כ-50%) והמצב הפוליטי והגורמים אשר מונעים מהצעירים את כל הזכויות האזרחיות והדמוקרטיות שלהם….גם ספסרי ההגירה מנצלים את הצורך והמצוקה של הצעירים ומבטיחים להם הסתננות קלה ובטוחה לאירופה בתמורה לסכומי כסף לא מבוטלים של עד 4,000 דולר" 

"לצערי השגרירות הפלשתינית מתייחסת אליהם כפושעים שנכנסו בצורה לא חוקית ולא פועלת לבדיקת המצב ההומניטרי של אלו מהם אשר נעצרו ונמצאים במחנות פליטים"

"לא נשאר לי שום דבר חוץ מהקבר הזה"

"אפשר לשאול אותך שאלה? בבקשה...למה אתה כאן? אני נמצא בביתי העתידי...מה הכוונה? לא נותר לנו שום דבר בעזה...ניסית לחפש עבודה? כן, 12 שעות עבודה בשביל 10 ש"ח !!!.... לא נשאר לי שום דבר חוץ מהקבר הזה"

21.2.2020

והנה מה שיש לאחד מהצעירים אשר נשלחו לצעדות השיבה חסרות התוחלת של חמא"ס להגיד:

"הלכנו ובאנו, מה יצא לנו מזה? כל הצעירים קטועי רגליים עם פלטינות ואתם מדברים איתנו על חיפה ויפו? אין לנו מה לאכול! אני בעד ההתנגדות אבל נגד הפוליטיקה? ..... אתה מרוצה ככה הנייה? ואתה סינוור? ואיפה אתה מחמוד עבאס? הולך וחוזר ושום דבר...אין חיים ואין עבודה, חמאס ועבאס האחד כנגד השני... כל שישי צעדות שיבה שלא נותנות כלום, למי אני אתלונן? אנחנו רוצים שינוי, אני תומך בחמאס אבל לא תומך במדיניות שלה, אמרתם לנו תעלו לאוטובוס, תראו אותי עכשיו, מה עכשיו אני אעשה? איפה העתיד שלנו?"

20.12.2019

ועוד שניים מקורבנות חמאס קטועי הרגליים שרוצים להגר החוצה (כתוביות באנגלית)

אין לי כאן שום עתיד...מזה 5 שנים אני לא עושה שום דבר: אני קם בבוקר, הולך לחבר, משחק קלפים, משחק בטלפון וזהו...לאחר שאסע לטורקיה, או בלגיה או כל מדינה אחרת באירופה אקרא למשפחה שלי שתעבור לשם גם כן, יש לי חברים שפתחו עסקים שם, החיים שלהם שם טובים ומוצלחים והמדינה דואגת להם שם, אני לא מתכוון לחזור לכאן

20.12.2019

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

"אני נשבע לכם.... אין לי שקל בכיס, אין לי מה לתת לאמא שלי, ברגע שיפתחו את האופציה להגר, אני הראשון להגר, אני רוצה להגר, אני רוצה חיים, אני רוצה עתיד...."

22.8.2019

"בשל תנאי החיים הקשים, בשל המצור, חוסר היציבות, חוסר זכויות אזרח, עליית שיעור האבטלה, הלחץ הכלכלי, הרוב המוחץ של הצעירים בעזה רוצים להגר ולחפש חיים טובים יותר מחוץ לרצועה"

11.1.2020

איך ההגירה (החוקית) מתבצעת בפועל?
 המצרים מאפשרים לכ-400 עזתים בלבד להיכנס לתחומי מצרים מדי יום, תושב הרצועה שמגיש בקשה לכניסה לתחומי מצרים (ומשם טיסה לטורקיה => יוון => אירופה) יכול לעיתים להמתין חודשים רבים למקומו בתור במידה וגורמים אחרים ברשימה שילמו סכומי כסף לאחראים על המעברים.

כתב אלג'זירה הישאם זקות מנסה להמתיק את הגלולה המרה: "למרות השיח על תופעת ההגירה מעזה למדינות אחרות, מרביתם של המהגרים מכירים בכך שיציאתם מהרצועה היא בבחינת יציאה זמנית אשר מותנית בתנאים הקשים ובמצב הנוכחי ברצועה" ...אז זהו שלא

17.12.2019

תנו להם להגר

הדבר התמוה הוא שדווקא בעת הזו, ישנם גורמים בישראל אשר תומכים בעידוד כניסה של פועלים מעזה לישראל, תוך חזרה על מודל רומנטי ומיושן משנות ה-90 לפיו "עוני מייצר טרור" וכי סיוע לכלכלת חמא"ס יסייע להפחתת החיכוכים.

מאז שנות ה-90 נעשו ברחבי העולם מחקרים רבים אשר שללו את הטענה הפשטנית / נאיבית הקושרת בין בין עוני לטרור, חלקם של המחקרים הוכיחו לא פעם את ההיפך: טרור משגשג לא פעם בקרב גורמים עשירים ומעורבים פוליטית יותר מאשר בקרב עניים…גם רמת ההשכלה של טרוריסטים נמצאה כזהה לרמת ההשכלה בקרב האוכלוסייה הממוצעת אם לא גבוהה יותר. אם כבר, אובדן התקווה הכלכלית (כמו שאנו רואים בעזה היום) הוא פועל יוצא של התגברות הטרור והתגובות אליו ולא להיפך.

עליית הכלכלה = תקווה ואופטימיות ("הצדק והכח איתי")

עליית מפלס התעוזה

הנכונות להיות מעורב בטרור עולה ("רואים את הסוף")  = פיגועי טרור

תגובה צבאית / סגר

פגיעה בכלכלה

 

הצעירים תושבי הרצועה עוזבים את עזה משום חוסר התוחלת של אידיאולוגיית חמא"ס לטווח הארוך וחוסר נכונותו של הארגון להפנות את משאביו לטובת שיפור וקידום תנאי החיים של האזרחים.

 

עזה תחת שלטון חמא"ס או עבאס היא ישות ללא זכות או יכולת קיום כלכלית, פוליטית או מדינית. יישות זו הורגלה לחיות על כספי סעד ותרומות מאירופה והעולם הערבי תמורת עמידתם בחוד החנית של המאבק בישראל ובציונות והיא איננה מסוגלת לנהוג כארגון או מוסד מדינתי בר קיימא גם אם הייתה חותרת לכך. 


וכך, עם צמצום התמיכה הכלכלית, ועם כמעט אפס תמיכה מבחוץ, אין כסף ל"מאבק עיקש" ול"התנגדות", הם נחבטו אל קרקע המציאות.

בנקודה זו, כל הנשמה מלאכותית של היישות הזו, העברת כספים או סיוע לכלכלתה היא בבחינת "כוסות רוח למת" אשר רק תאט את גסיסתה הסופית ותסב נזק לשני הצדדים בטווח הארוך.

הם כבר הבינו  – אין עתיד בעזה

סדרות מומלצות בנטפליקס על המזרח התיכון והעולם הערבי

סדרות מומלצות בנטפליקס על המזרח התיכון והעולם הערבי (פוסט מתעדכן - 2020)

רוני שלום הרצאות

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה

אוהבים לצפות בסדרות בנטפליקס? מתעניינים במזרח התיכון, בעולם הערבי ובעולם האסלאם? הכנו עבורכם רשימה של הסדרות הטובות והמומלצות שניתנות לצפייה בנטפליקס בתרגום לעברית או לאנגלית. 

למה כדאי לראות ולמי זה מומלץ? לכל מי שאוהב סדרות טובות, שחקנים טובים ועלילה מעניינת וסוחפת ומעוניין באותה ההזדמנות גם להיחשף לדילמות, לחלומות ולסגנון החיים במדינות השכנות. 

זוהי הזדמנות מצויינת עבורכם, קהל הקוראים של "חיכמה – בלוג", להתוודע לצורה בה המצרים, הירדנים, הטורקים, הסורים או הלבנונים תופסים את עצמם, על האופן בו הם חושבים, ולהבין את סולמות הערכים החברתיים והקודים המוסכמים לפיהם הם פועלים ומתנהלים.

סדרות מומלצות על המזרח התיכון והעולם הערבי בנטפליקס

רשימת הסדרות (מתעדכן)

אלהייבה - الهيبة

  • אזור: סוריה – לבנון
    שפה: סורית ולבנונית בלהגים שונים
  • כתוביות בעברית: יש
  • שחקנים בולטים: נדין נג'ים (עליה), תים חסן (ג'בל)
  • ז'אנר: אקשן, פשע
  • הסדרה בכמה מילים: קורות חיי משפחת הפשע "שיח' אלג'בל" בכפר "אלהייבה" על גבול סוריה ולבנון, על השינויים שעוברים על החברות דוברות הערבית, מערכות היחסים בין המשפחה, השבט והמדינה.

הנשר של א-צעיד - نسر الصعيد

  • אזור: מצרים
    שפה: מצרית – להגים שונים
  • כתוביות בעברית: יש
  • שחקנים בולטים: מוחמד רמד'אן
  • ז'אנר: דרמת אקשן, פשע
  • הסדרה בכמה מילים: קצין משטרה כריזמטי מאזור מצרים העליונה (א-צעיד)  המתמודד עם מזימות כנגדו מצד משפחת פשע מהכפר שלו (עם שם שאי אפשר לפספס) ובני משפחתו, פושעים ושוטרים מושחתים.

ארטואורול (התחייה) Diriliş: Ertuğrul

  • אזור: טורקיה של המאה ה-12
    שפה: טורקית
  • כתוביות בעברית: יש
  • שחקנים בולטים: אנגין אלטאן דוזיאטאן
  • ז'אנר: דרמת תקופתית, אקשן
  • הסדרה בכמה מילים: סיפור עלייתה של האימפריה העות'מאנית תוך הצגת האתגרים העומדים בפני שבט קיה הטורקי ושל מנהיג השבט הכריזמטי ארטואורול – אביו של עות'מאן הראשון מייסד האימפריה העות'מאנית. אחת מהסדרות המוצלחות בז'אנר זה, מצליחה להציג תמונה הרואית ומרשימה של האימפריה העות'מאנית, גם אם התאימות להיסטוריה היא פעמים רבות בגדר המלצה לכותבים.

דולר دولار

  • אזור: ביירות, לבנון
    שפה: לבנונית עירונית
  • כתוביות בעברית: יש
  • שחקנים בולטים: עאדל כרם, אמל בושושה
    ז'אנר: קומדיה, אקשן, רומנטי
  • הסדרה בכמה מילים: מירוץ ברחובות העיר ביירות אחרי שטר אחד של דולר אשר מוצאו יזכה במיליון דולר מביא את טארק וזינה לשלל סיטואציות משעשעות ולעיתים בלתי אפשריות.

פילינטה Filinta

  • אזור: איסטנבול של המאה ה-19
    שפה: טורקית
  • כתוביות בעברית: יש
  • שחקנים בולטים: אונור תונה
    ז'אנר: דרמה, בלשים, אקשן, תקופתי
  • הסדרה בכמה מילים: סיפורו של קצין משטרה טורקי ערכי החוקר פשעים ברחובותיה של איסטנבול בשם פילינטה מוסטפא. הוא הופלל בידי גורמים מושחתים ונלחם לטהר את שמו ולהציל את חייו.

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

דליהה Deliha

  • אזור: איסטנבול (מודרני)
    שפה: טורקית
  • כתוביות בעברית: יש
  • שחקנים בולטים: גופסה אוזאי
    ז'אנר: קומדיה, בידור
  • הסרט בכמה מילים: נערה וולגרית ולא מטופחת במיוחד מחפשת את אהבת חייה ברחובות איסטנבול.

ג'ין جنّ

  • אזור: ירדן 
    שפה: ערבית (ירדן)
  • כתוביות בעברית: יש
  • ז'אנר: בדיוני
  • הסרט בכמה מילים: קבוצת נערים מבי"ס פרטי בירדן נוסעים לטיול בפטרה, שם הם בטעות מגלים שד אשר רוצה להרוס את העולם.

חַלַאוַת רוׁח حلاوة روح

  • אזור: מצרים
    שפה: מצרית
  • כתוביות בעברית: יש
    שחקנים בולטים: היפאא והבי
  • ז'אנר: דרמה, מוסיקלי
  • הסרט בכמה מילים: ביקורת חברתית על חייהם של החלשים, נעדרי ההגנה והכסף בחברה המצרית, השמרנית והסגורה. רוח, אותה מגלמת הזמרת והשחקנית הלבנונית המפורסמת היפאא והבי, מתגוררת בבית חמתה הטורדנית בשכונה עממית, במצרים לאחר שבעלה נעלם מהשטח. היא נאלצת לעבוד כזמרת במועדון לילה למחייתה וסובלת מהצקות של גברים המעוניינים בה מחד ושל נשים קנאיות מאידך ונופלת בפח שטומנים לה פושעים ועברייני צעצוע שפלים.

תכנית "חזון לשלום" של ממשל טראמפ ויישובי המשולש הערביים​

תכנית "חזון לשלום" של ממשל טראמפ ויישובי המשולש הערביים

מקור השם "המשולש" | מפת יישובי המשולש | המשולש ותכנית המאה | מפות ייחודיות לחיכמה - בלוג​

רוני שלום הרצאות

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה

האזור המשתרע בין הערים ג'נין – שכם – טול כרם שבשומרון היה מכונה בזמן המנדט הבריטי בשם "המשולש" בשל הצורה אותה הרכיבו 3  הערים הגדולות על כפרי הלווין שלהם. המונח היה בעיקר בשימוש בריטי ולא רק בא"י-פלסטינה עד שאומץ והפך למטבע לשון מוכר בישראל. ראו את איור המשולש במפה (מתוך כרזת הבחירות של מפלגת מפ"ם 1948 – 1997). 

והנה תמונה מוגדלת של משולש הערים ג'נין -שכם טולכרם.  

באזור זה יש צפיפות יחסית של יישובים ערביים ואין בו נוכחות משמעותית של יישובים יהודים (היישובים "שבי שומרון" ו"עינב" מגרדים את צלעו הדרומית).

 

המונח "משולש" לציון גוש היישובים הערביים בשומרון, הפך ברבות הימים למטבע לשון אשר משמעותו "גושי יישובים בהם מתגוררת אוכלוסייה דוברת ערבית" גם אם תפזורת היישובים לא מרכיבה בהכרח צורת משולש.

בהמשך לכך,  גם האזור המיושב באוכלוסייה דוברת ערבית אשר ניתן לישראל מירדן במסגרת הסכמי שביתת הנשק (הסכמי רודוס 1949) כונה "המשולש".

האזור, כפי שבא לידי ביטוי גם בכרזת הבחירות לעיל, נדרש על ידי ישראל לאחר מלחמת העצמאות בכדי להעניק לה עומק אסטרטגי במקרה של מתקפה עליה ממזרח וישראל העניקה עבורו לירדן שטחים באזור בית שאן ומקומות נוספים.

 ראו במפה משמאל: האזור המסומן במפה בכחול, ממזרח לאזור השרון, ואשר משתרע מהכפר סאלם שבצפון ועד לכפר קאסם שבדרום קיבלו את השם "המשולש" וברבות הימים זכה לשמות נפרדים:  "המשולש הצפוני" ו"המשולש הדרומי" בכדי להבדיל את החלקים השונים של גושי היישובים הערביים ממזרח לשרון המכונה "המשולש" (אין רצף טריטוריאלי ביניהם).

מאת Mikey641, Bolter21, NordNordWest, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=58401084

מפת יישובי המשולש - מבט ממערב למזרח

בצהוב – יישובי המשולש הערביים בישראל
 באדום – שטחים בשליטת הרשות הגובלים ביישובי המשולש הערביים בישראל (חיבור פוטנציאלי)
 בכחול – יישובים יהודיים במשולש

תכנית "שלום לשגשוג" אשר הוצגה לאחרונה ע"י האמריקאים התייחסה לאזורים אלו ואף דנה באפשרות לבצע חילופי שטחים בין ישראל למדינה הפלשתינית העתידית, במסגרתם גבולות ישראל ישורטטו מחדש כך ש"המשולש", כלומר האזור בו נמצאים יישובי בעלי אוכלוסייה ערבית מוסלמית, אשר מזהה את עצמה מבחינה לאומית כפלשתינית, יסופחו למדינת פלשתין תמורת שטחים אחרים בהם מתגוררת אוכלוסייה יהודית ביו"ש. 

 

הרעיון, אשר הועלה לא פעם על ידי מנהיגים שונים בישראל, התקבל בהפתעה יחסית ובמורת רוח מצד נציגי האוכלוסייה הערבית – המוסלמית בפרלמנט הישראלי.

"קהילות אזור המשולש אשר מורכב מ: כפר קרע, ערערה, באקה אלר'רביה, אום אלפחם, קלנסאווה, טייבה, כפר קאסם, טירה, כפר ברא וג'לג'וליה ואשר ברובן המוחץ רואות בעצמן פלסטיניות היו אמורים במקור להיכלל בשטחים אשר נשלטו ע"י ירדן במהלך המו"מ על קו הפסקת האש 1949. שטחים אלו הוחזקו ע"י ישראל מסיבות בטחוניות אשר כיום אין בהן צורך. התכנית בוחנת את האפשרות, בהתאם להסכמים שייקבעו בין הצדדים השונים, שגבולות ישראל ישורטטו מחדש כך שאוכלוסיות המשולש יהיו חלק ממדינת פלסטין. במקרה וכך יוסכם, זכויות האזרח של תושבי המשולש יהיו תחת מערכת השיפוט של הגופים הרלבנטיים."

תכנית שלום לשגשוג - Peace to Prosperity, ינואר 2020, עמ' 17

התכנית התייחסה נקודתית ליישובים הגדולים ביותר בכל אזורי המשולש כאשר ההיגיון שבבסיסה פשוט: חיבור אוכלוסייה הרואה עצמה כפלסטינית למדינה הפלסטינית העתידית ללא עקירה או גירוש.

 

מפה מיוחדת ואקסלוסיבית לקוראי חיכמה-בלוג:

בצפון המשולש גוש אום אלפחם – ערערה – כפר קרע אשר יכלול את רצועת היישובים סאלם – זלפה – ביאדה – מושיירפה ואשר מונה מעל ל-100,000 איש.

מפת צפון המשולש - מבט מדרום מזרח

בצהוב – יישובי המשולש הערביים בישראל
 באדום – שטחים בשליטת הרשות הגובלים ביישובי המשולש הערביים בישראל (חיבור פוטנציאלי)
 בכחול – יישובים יהודיים במשולש

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

במרכז המשולש גוש באקה אלר'רביה – ג'ת  וכן גוש היישובים "זמר" (ימה – באר א-סיכה -איבתאן – אלמרג'ה) בין קיבוץ בחן לקיבוץ מגל. המונה כ-45,000 בני אדם.

מפת מרכז המשולש - מבט מדרום מזרח

בדרום המשולש גוש כפר קאסם – כפר ברא –  ג'לג'וליה וכן גוש טירה – טייבה – קלנסאווה המונה כ-120,000 איש.

מפת דרום המשולש - מבט ממערב למזרח

בצהוב – יישובי המשולש הערביים בישראל
 באדום – שטחים בשליטת הרשות הגובלים ביישובי המשולש הערביים בישראל (חיבור פוטנציאלי)
 בכחול – יישובים יהודיים במשולש

בסה"כ מדובר בכ-300 אלף איש אשר מתגוררים באזור אשר היו אמורים להישאר תחת שליטת ירדן לפני הסכמי רודוס וניתנו לישראל כמענה חלקי לצרכי הביטחון שלה בחזית זו בעבר ואשר יזכו כעת באזרחות של המדינה הפלשתינית העתידית.


 למרות הבעת הבוז ומורת הרוח מצד מרבית נבחרי הציבור של האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל, התכנית, במידה ותמומש במסגרת הסכם בין הצדדים, מציגה יתרונות לפלשתינים ולערביי המשולש כאחד: מעבר להגדלת השטחים הקיימים לרשותם, היא תאפשר חיבור בין אוכלוסיות הרואות בעצמן אוכלוסיות אחיות ובעלות קשרי משפחה, תסייע למימוש הזהות הלאומית של הפלסטינים בצורה הרחבה ביותר האפשרית כיום ותזרים מאות אלפי משלמי מיסים וכוח אדם מלומד, מפותח ובעל הון אשר יוביל את הקמתה של המדינה הפלשתינית העצמאית העתידית ויסייע לפתח בה כלכלה ברת קיימא.

נכון לכתיבת שורות אלה, התכנית נענתה בהתנגדות גורפת מצד הפלשתינים ונציגיהם. אלו לא יכולים להצטייר כמי שוויתר על החלומות ועל אתוס המאבק בישראל ויעדיפו שימור של האוכלוסייה במצב תודעתי של לוחמה והתנגדות. 


לא מן הנמנע שתגובה זו תביא לכך שזו תהיה ההזדמנות האחרונה בהחלט להקמתה של מדינה פלשתינית עצמאית בשטחי יו"ש …מי שראה שבתכנית הזו תכנית לא טובה, יקבל בסיבוב הבא תכנית שתתעלם לחלוטין משאיפותיהם הלאומיות. 

נובמבר 2020: כינוס ה-G20 בסעודיה – קטר מצחצחת חרבות​

נובמבר 2020: כינוס ה-G20 בסעודיה - קטר מצחצחת חרבות​

רוני שלום הרצאות

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה
  • בחודש נובמבר 2020 צפוי להתקיים בבירה הסעודית ריאד' כינוס ה-G20 במסגרתו יתארחו בממלכה השמרנית שרי האוצר ונגידי הבנקים של 19 המדינות בעלות הכלכלות הגדולות בעולם והאיחוד האירופי לצד גורמים רשמיים נוספים בכ-100 אירועים בינ"ל שונים אשר צפויים להתקיים במהלך הכינוס. הזדמנות מצויינת עבור יו"ר ה-G20 הנבחר מוחמד בין סלמאן לחזק את תדמיתה הבינ"ל של ארצו ואת הקשרים עם מדינות ה-G20 אשר מחזיקות בלא פחות מכ-90% מהתוצר הגולמי העולמי.
פסגת ה-G20 סעודיה
פסגת ה-G20 בריאד' תחת הכותרת: "הגשמת הזדמנויות המאה ה-21 לכולם"
  • על פי נתוני הבנק העולמי נכון להיום, 3 מדינות המגדירות עצמן כמדינות מוסלמיות נמצאות ברשימת 20 הכלכלות הגדולות בעולם וביניהן מדינה ערבית אחת: אינדונזיה (16), טורקיה (18) וסעודיה (19). מדינת ישראל, לשם השוואה, היא הכלכלה ה-32 בגודלה בעולם.
  •  
  • אגב זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בה מנהיג של מדינה ערבית מכהן בתפקיד יו"ר ה-G20, ללמדכם על הנזקים המוגבלים יחסית שפרשת חאשוקג'י הסבה לממלכה. 
  • הגעה של משלחות דיפלומטיות ובכירים מרחבי העולם זו הזדמנות מצויינת גם לאוייבתה המושבעת של סעודיה – קטר וכן לארגוני NGO העולמיים להציג את הצדדים הפחות נעימים של סעודיה
  •  כך למשל, ארגון אמנסטי, כבר הודיע שינצל את ההזדמנות לצורך קריאת תיגר על מדיניותו של בן סלמאן: "על מנהיגי העולם בפסגת ה-G20 להפעיל לחץ על בן סלמאן בכדי שיבטיח שמירה על זכויות אדם וחופש ביטוי במדינה" תוך פרסום נתונים לפיהם מספר ההוצאות להורג שבוצעו בסעודיה בשנת 2019 עמדו על 184 בני אדם – המספר הגבוה  ביותר ב-6 השנים האחרונות, כך למשל ביום בהיר אחד בחודש אפריל 2019 במהלכו הוצא להורג מספר שיא של 37 אסירים.

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

  •  גורמים ביקורתיים מבית ומבחוץ, בעזרתה הנדיבה של אוייבתה המושבעת של סעודיה בימים אלו – קטר ורשתות התקשורת הבינ"ל של "האחים המוסלמים", מנצלים את הדו"חות הללו להבאשת ריחם של הסעודים ברבים. אלו מאשימים את סעודיה בשימוש בבית המשפט המיוחד שלה, אשר הוקם בשנת 2011 ויועד באופן רשמי לשיפוט ולחימה בגורמי בטרור, ככזה אשר משמש את השלטונות במדינה לצורך מעצרם והוצאתם להורג של מתנגדי שלטון, גורמי אופוזיציה, שיעים שניסו להפיץ את האסכולה השיעית במדינה, דבר אשר מהווה עבירה על החוק המקומי וכן מנהיגים דתיים שלא סרים למרותה של האליטה השלטת במדינה והפיצו דברי ביקורת או מידע שלילי באמצעות הרשתות החברתיות. הביקורת איננה רק על עובדת ההוצאה להורג אלא גם על הברבריות המלווה את הטקסים הללו אשר כוללים צליבה של הנאשמים וכריתה של ראשם בחרב.  ביניהם ניתן למצוא גם נשים וילדים, כמחציתם סעודים והיתר מירדן, סוריה, מצרים, פקיסטן, סומליה ומדינות אחרות.

בניגוד גמור להתנהלות במישור הזה, סעודיה כידוע פתחה לאחרונה את גבולות הממלכה לתיירים עם קמפיינים פרסומיים בינ"ל הקוראים לבקר בממלכה "בקרו בסעודיה" לצד עידוד אושיות טיולים אינטרנטיות מאירופה והעולם, באמצעות סכומי כסף לא מבוטלים, לסקר את סעודיה ולחזק את תנופת התיירות לממלכה, זאת כחלק מסדרת המהלכים לגיוון מקורות ההכנסה של המדינה בעידן שקיעת הפטרודולרים הערביים.
  •  גם תמונה של נשים סעודיות הנוהגות ואף נמצאות ביחד ברכב עם גבר זר שאינו קרוב משפחתן, הוא לא דבר טיפוסי בסעודיה, אבל כן מוצר פרסומי שסעודיה רוצה לשווק לאירופים המוקסמים, אשר כפי שאנחנו כבר יודעים, לא ממהרים להתייחס לזוטות כמו זכויות אדם, מעמד האישה, חופש הביטוי וכו' במקומות שמחוץ לאזור הגאוגרפי המשתרע בין נהר הירדן לים התיכון.