ביי ביי עזה! הסקירה השבועית: חדשות יהודה שומרון ועזה

יעקב סבג הפלסטינים

מאמר אורח מאת יעקב סבג

יעקב סבג הוא מומחה לעזה ויו"ש, שירת במשך 25 שנה בצה"ל בתחום הערבי בדגש על העניינים הפלסטיניים,  לאחרונה הוציא את ספרו "זכרונות אבו יוסף" בהוצאת סלע מאיר.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה
  1.  1. גם השבוע נמשך טפטוף הרקטות מהרצועה לעבר ישובי העוטף,  הפעם לאחר שצעיר מחאן יונס נהרג במהלך התפרעויות באזור גבול הרצועה, למרות ביטול ההפגנה השבועית הרשמית בשבוע שעבר. בתגובה ירו אנשי הג'האד האסלאמי מספר רקטות לעבר ישובי עוטף עזה, וצה"ל שוב הפציץ מבנים ריקים, רק כדי לאפשר לכל צד להראות את רצינותו.
  2.  
  3. 2. בעקבות הסבב האחרון הודיעו אנשי החמא"ס על חידוש ההפגנות השבועיות לאורך הגדר המכונות "צעדות השיבה", והשבוע יעמדו ההפגנות תחת הסיסמא: "המצעד נמשך". במקביל, מבקשים בחמא"ס להפגין, כי למרות מגעי ההסדרה הם בהחלט
  4. מוכנים גם לעימות, וביצעו ירי רקטות לכיוון הים. לצד זאת דווח השבוע כי פעיל פת"ח נהרג ב"תאונת עבודה" בבית להיה, ופעיל גא"פ מת מפצעיו במהלך סבב ההסלמה האחרון".
  5.  
  6. 3. ברקע לדברים, נמשכים במלוא המרץ המגעים להסדרה, ובעקבות זאת יצא אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית שלל חמא"ס למצרים, לשיחות עם רראשי המודכ"ל המצרי, וזאת תוך כוונה להמשיך משם למדינות נוספות, ובראשן ורכיה ורוסיה.
  7. לצד הניה ואנשי החמא"ס שאיתו הגיעו למצרים, גם זיאד נח'אלה, מזכ"ל הגא"פ, לצד משלחת גא"פ מעזה בראשות השיח' נאפז עזאם.
  8.  
  9. 4. במקביל ביקרה משלחת חמא"ס מעזה בראשות ח'ליל אלחיה בלבנון ובעיקר במחנות הפליטים הפלסטינים. אנשי המשלחת נועדו עם בכירים בממשל הלבנוני ואנשי חזבאללה, ולא מן הנמנע שגם עם גורמים איראניים.
  10.  
  11. 5. הפרות סדר ואיומים בהסלמה מגיעים גם מאיו"ש. השבוע נרשמו הפרות סדר במספר מוקדים ברחבי איו"ש, בעיקר ביום שישי. בנוסף, נורה למוות מחבל פלסטיני לאחר שיידה בקת"ב לעבר רכב ישראלי בכפר בית עוא שבגזרת חברון.
  12.  
  13. 6. גזרת חברון עלתה השבוע לכותרות, לאחר החלטת שר הבטחון הישראלי לאשר בניית שכונה יהודית חדשה במתחם השוק הסיטונאי בחברון. כל גורמי הכח הפלסטינים הגיבו בזעם על ההחלטה ואיימו במחאה אלימה בעקבותיה.
  14.  
  15. 7. במישור הפנים פלסטיני, נמשך הדיון בסוגיית הבחירות, אם כי ניכר שהסיכויים לקיומן בפועל הולכים ומתרחקים. בהקשר זה הכריז חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, כי הבחירות תתקיימנה רק אם כל הארגונים החמושים ברצועה ימסרו את נשקם, דרישה שברור לכל שאין סיכוי שתתקבל.
  16.  
  17. 8. ברקע לדברים מתפרסם ברשתות החברתיות שיר חדש המראה מה באמת חושבים התושבים על הפלגים השונים על רקע הבחירות, ועיקרו: "נמאס מכולכם". בין מילותיו: הנהגה זרה (ע'ריבה) שכל יום מטילה מס חדש (דריבה), כולנו מותשים, עזבו אותנו:

  • ואחרי כל אלה ניכר בהחלט שיפור לא מבוטל במצב הכלכלי הן בעזה והן באיו"ש:

  • 9. באיו"ש, משלמת הממשלה השבוע משכורות מלאות לעובדים עבור חודש נובמבר, וגם את הכספים שנוכו משכרם בשל משבר כספי המסלקה בחודש אוגוסט. לצורך זה קיבלה הרש"פ מהאיחוד האירופי מענק בסך 8 מליון יורו. בנוסף, משלמת הרש"פ
  • 75% מהשכר של עובדי המנגנון הציבורי ברצועת עזה (העובדים שהועסקו לפני 2005). ברקע לדברים, גם הסתיימה שביתת הרעב של האסירים המשוחררים מאיו"ש שקיצבאותיהם הוקפאו, וזאת, בעקבות התערבות מחמד אשתיה, ראש הממשלה, ובכירים בפת"ח במשבר.
  • 10. וברצועה מראה חמא"ס שגם היא גילתה קרן שפע, ולצד משכורות לעובדיה היא משלמת השבוע גם קיצבאות לנפגעי מצעד השיבה ולחלק מפעילי התנועה שאינם אנשי המנגנונים הרשמיים. בד בבד, מוזרם לרצועה סיוע בינלאומי לא מבוטל. סגן שגריר קטר, מסר, כי ארצו תמשיך לחלק מענקים בסך מאה דולר לעשרות אלפי משפחות נזקקות, שראשיהן אינם מועסקים, תוך שהוא מציין שהמשפחות שקיבלו את המענק בחודשים האחרונים תוחלפנה במשפחות אחרות. בנוסף לקטר גם מאע"מ מעבירה לרצועה סכומי כסף גדולים בהשפעת מחמד דחלאן, שהפך לבן החסות של השליט של אבו דאבי, רוב הכסף של מאע"מ לרצועה מוזרם באמצעות אונר"א, וכמובן נובע ממניעים פוליטיים.
  • ובתוך כך: מאזן ע'נים, יו"ר רשות המים הפלסטיני הגיע לעזה לפקח על ההכנות לפתיחת מתקן התפלה ברצועה. בנוסף סייר ע'נים עם סגן שר החוץ של אירלנד במתקן אנרגיה סולרית שהוקם במימון אירלנד, כדי לספק חשמל למתקן טיהור מי

  • השופכין בצפון הרצועה.
  • 11. ועוד ברצועה: מחריף הויכוח סביב הקמת בית חולים שדה אמריקאי ביוזמת אגודת פרינדשיפ של הכנסיה האוונגליסטית בצפון הרצועה. שורה של גורמים הן מהפת"ח והן מארגוני השמאל תקפו את הפרוייקט וטענו שמטרתו לסייע בקידום "עסקת
  • המאה" של הנשיא טראמפ. בחמא"ס מנגד, נגנו על היוזמה וציינו שמדובר במהלך שמטרתו לאפשר טיפול בחולי סרטן וחולים במחלות קשות, שכרגע אין להם שום פתרון, ובנוסף, הארגון המקים את הפרוייקט אינו קשור בשום דרך לממשל האמריקאי.
  • ועוד ברצועה. השבוע שודרה כתבה נרחבת של רשת "אלג'זירה" בנושא הקרב בח'אן יונס, בעקבות חשיפת כח סיירת מטכ"ל באזור וחילוצו. הכתבה מהללת את מחבלי "עז אלדין אלקסאם" שהשתלטו על ציוד מודיעיני רגיש.
  • 12. באיו"ש החלו ההכנות לחג המולד באוירה חגיגית, ובנוכחות מוגברת של תיירים כמעט מכל מדינה בעולם בין היתר נערכו טקסי הדלקת עצי האשוח ברחבת המולד בבית לחם,ובכיכר מנארה בראמאללה, כאשר בטקס בבית לחם נכח ראש ממשלת הרש"פ
  • מחמד אשתיה, והועלו כמויות ענק של זיקוקין.
  • טקס הדלקת עץ אשוח נעשה השנה גם ברחבת אגודת הצעירים הנותרים – ימק"א בעזה, כמפגן אחוה כביכול בין מוסלמים לנוצרים, וכביטוי ל"סובלנות הדתית" של החמא"ס.

  • 13. ועוד ברצועה: השבוע החלה עונת יצוא תות השדה מהרצועה. גידול שהוכנס לאזור בשלהי תקופת השלטון הישראלי וזכה להצלחה גדולה. יצוא התות מהרצועה מתבצע לאירופה דרך ישראל, ובאופן רשמי ניתן ליצא תותים מהרצועה גם לאיו"ש,

  • כשמשם מגיעות כמויות גדולות של תות עזתי גם לשווקים בישראל.
  • ובתוך כך, משרד החקלאות ברש"פ מאשר השגת הסכם לביטול האיסור על יבואעגלים מישראל, ומציין שבתמורה התחייבה ישראל להתיר יבוא חופשי של עגלים מחו"ל ע"י יבואנים פלסטינים וכן יצוא תוצרת חקלאית לישראל ובראש וראשונה
  • ביצים, שעד כה אסרה ישראל את הכנסתם מאיו"ש בנימוק של היעדר פיקוח וטרינרי, ומתוך רצון להגן על מגדלי הביצים בישראל.
  • 14. ועוד באיו"ש. השבוע הושבתו כל בתי הספר באיו"ש למספר שעות לאחר תקרית ירי בתוך בית ספר בקבאטיה. המורים דרשו לקבע בחקיקה את זכות המורים להגנה. היורה בבית הספר, איש מנגנוני הבטחון, נעצר בעקבות המחאה.
  • ועוד באיו"ש: במחנה הפליטים דהישה, סיכלו תושבים נסיון חטיפת ילדה, העלו באש את רכב החוטפים והסגירו אותם למש"פ, למרות קריאות לשרוף אותם חיים בנוסף, תושב קלקיליה נורה למוות בסעיר שבגזרת חברון על רקע פלילי, ואילו
  • תושב הכפר ג'לבון בגזרת ג'נין נמצא תלוי, ועל פי החשד, מדובר ברצח.
  • 15. לצד זאת, נמשך במלוא העוז הקטל בכבישי איו"ש. בלטה השבוע התאונה בכביש443 בה נהרגו אם ובתה ממשפחת רמל מנווה צוף, בהתנגשות עם נהג מופרע מכפר עקב.בנוסף, ליד עפרה התנגשו חזיתית שני רכבים פלסטינים, ארוע שהסתיים רק
  • בפצועים קשה. תאונות נוספות עם נפגעים נרשמו גם ליד טול כרם וליד אדנא בגזרת חברון.

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל