המשחק הכפול של עבדאללה הירדני, הונאת צופר ונהריים ו….תודה לישראל!​

  • באוקטובר 2018 התבטא המלך הירדני עבדאללה בן חוסיין ההאשמי בסוגיית נספחים  1ב (נהריים – אלבאקורה) ו-1ג (צופר – אלר'מר) בהסכם השלום בין ישראל והודיע כי ירדן לא תחדש את הסכם ההחכרה של מובלעות צופר (כ-4 קילומטר רבוע) ונהריים (כ-6 קילומטר רבוע).

בַּאקוּרַה ורַ'מְר נמצאות כבר זמן רב בראש סדר העדיפויות שלנו, אנחנו החלטנו לסיים את נושא הנספחים מהסכם השלום הנוגעים לבאקורה ור'מר, וזאת על בסיס מחוייבתנו לנקוט בכל צעד הכרחי למען ירדן והעם הירדני

  • על פי הנספחים להסכם השלום, כל אחד מהצדדים רשאי שלא לחדש את הנספח.

מבלי לפגוע בזכויות הבעלות הפרטית של קרקע באזור, נספח זה יישאר בתוקף ל-25 שנים, ויחודש אוטומטית לתקופות זהות, אלא אם כן ניתנת הודעה מוקדמת של שנה על פקיעת תוקף על-ידי אחד הצדדים, ובמקרה מעין זה, לבקשת כל אחד מהצדדים, יוחל בהתייעצויות.

הפגנות והתנגדות ציבורית לקניית "גז מהאוייב"

  • התבטאויותיו של המלך כנגד חידוש הנספח, הגיעו מספר ימים לאחר קיום הפגנות  במספר אזורים בירדן (אשר סביר להניח שאורגנו על ידי השלטונות הירדנים עצמם) כנגד המשך החזקתה של ישראל באדמות הללו.
  • מהצד הישראלי אנו יודעים כי הופעלו על הממשלה לחצים ע"י גופים הקשורים בחקלאים (אשר ככה"נ יפוצו כספית) אך אלו לא היו יכולים  לבטל את מה שנחתם  מאחורי הקלעים: הסכמה ישראלית בשתיקה על ביטול שני הנספחים מהסכם השלום תמורת הטבות אחרות ביניהן יצירת שקט תעשייתי ברחוב הירדני והסחת דעת הקהל מהסיפור האמיתי, החשוב יותר, והוא תחילת הזרמת הגז הישראלי לירדן. מה שאומר הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים למשק הישראלי.

"שטחי מובלעות צופר שבערבה ונהריים שבעמק הירדן יחזרו לירדן בסיום החכירה"...."זה היה סעיף מיוחד בהסכם השלום עם ירדן".... "אנחנו צריכים למצוא לחקלאים שטחים חלופיים והממשלה צריכה להשקיע בלהכשיר אותם בתוך ישראל"

  • בניגוד לנספחים בהסכם השלום, אין לירדן דרך ממשית לסגת אחורה מההסכם, אשר משמעות ביטולו הוא קנסות של מאות מיליוני דולרים וסנקציות אמריקאיות (ההסכם בערבות אמריקאית) שיכולים להביא לקריסה מוחלטת של המדינה. לצורך מימוש ההסכם הוקמה חברה בת שרשומה באיי קיימן כך שלפחות באופן רשמי, ירדן תוכל לזרות גם כאן חול בעיני הציבור ולטעון כי לא תקנה גז ישירות מישראל.
  • על רקע העבודות להכנת התשתיות בצד הירדני (התשתית תעבור במספר גדול של יישובים), חברי פרלמנט ירדנים ביניהם שרת האנרגיה האלה זואתי מסרה לאלג'זירה (שכמובן עויינת את ההסכם) כי בלתי אפשרי לבטל את ההסכם בשלב זה זאת למול אנשי ציבור כגון "ראש לשכת המהנדסים באירביד" אשר מסר: "לא ניתן להעביר את קווי הגז של האוייב". אז אמר.

הסכומים שירדן תצטרך לשלם במידה והיא תבטל את הסכם הגז עם ישראל הם עצומים, אין סיכוי שהאזרח הירדני יוכל להתמודד עם המשמעות הכלכלית של ביטול ההסכמים

  • המלך הירדני כאמור, משחק משחק כפול (בהסכמה ישראלית) במהלכו הוא משתמש בביטול הנספחים בכדי להוליך שולל את אזרחיו תך שימוש בקלף הלאומי והפרזה במאמצים שהממלכה הירדנית הייתה צריכה להפעיל בכדי לבטל את חידוש הנספחים.

תעמולה ממשלתית משעשעת: המלך (המשמש גם כמפקד הצבא הירדני) מכריז על הצלחת הצעד הנועז: אי חידוש ההיתר לעיבוד האדמות הירדניות ע"י החקלאים הישראליים...מוסיקה דרמטית....ניצחון אלוהי

פועלים למימוש הריבונות הירדנית על כל מטר מאדמות ירדן

  • כנהוג במקרים כגון אלה, השלטונות הירדניים הורו לכלי התקשורת להעצים את האירוע עם צילומים ודיווחים דרמטיים, ועד להצגת ביטול נספחי צופר ונהריים מהסכם השלום כהישג הגדול ביותר של העם הירדני לשנת 2019… זאת תוך שימוש בהישג לכאורה לחיזוק תדמיתו של המלך הירדני הכל יכול

כתבת טלוויזית אלר'ד הירדנית: הירדנים מחשיבים את החזרת האדמות כהישג הירדני החשוב ביותר בשנת 2019

נושא אלבאקורה ור'מר (נהריים וצופר) הוא נושא שמאחד את כל בני העם הירדני, מכל שדרות החברה

  • נציין כי הסכם השלום אשר נחתם בין אביו של עבדאללה, המלך חוסיין וראש הממשלה לשעבר יצחק רבין הכיר באופן מוחלט בריבונות הירדנית בשתי המובלעות הישראליות לשעבר, כך שאין כאן שום שינוי דרמטי מבחינת ישראל. אמנם מספר קבוצות לחץ בתוך ישראל ציירו את הדבר כתבוסה מדינית חסרת תקדים, אך אם כך הוא הדבר, מדוע אותן קבוצות הלחץ לא התנגדו בשעתו להכרה הישראלית בריבונות הירדנית על המובלעות?

    קראו את התגובות המשולהבות של חלק מהאזרחים הירדנים ברשתות החברתיות בכדי להבין שהמשימה הצליחה, הציבור בירדן מרוצה מ"הניצחון האלוהי" שלו, השלטון בירדן מרוצה וישראל – גם היא מרוצה.

מראה יציאת המתנחלים מצופר ונהריים (אלבאקורה ור'מר) גורם לך להרגיש גאווה בהיותך ירדני, שייך למולדת שיש לה ריבונות ומסוגלת לעמוד באתגרים קשים ככל שיהיו, תודה למלך! הבטחת וקיימת!​

ב. הצדדים מחוייבים להימנע מארגון, חרחור, הסתה, סיוע או השתתפות בפעולות או איומים של לוחמה, עוינות, חתרנות או אלימות כנגד הצד האחר;

כמה יפה המראה הזה...ראו כיצד ננעלו שערי אלבאקורה ור'מר (צופר ונהריים) לפני זמן קצר בפניהם של המתנחלים הישראלים והצער שלהם בזמן יציאתם אחרי שירדן החזירה את האדמות באופן רשמי. מראה שמזכיר את מראה הנסיגה הישראלית מדרום לבנון בשנת 2000 והנסיגה מעזה בשנת 2005, נקווה לנסיגה המלאה מכל פלסטין

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

  • כמו בתקשורת הכתובה כך גם בקריקטורות מרחבי העולם הערבי, אי חידוש הנספחים מוצג כניצחון חסר תקדים
המלך עבדאללה צופר ונהריים
צופר נהריים וההונאה הירדנית
  • מימין: דמות האישה הירדנית "מטאטאת" בבוז את ישראל מהשטיח הירדני
    משמאל: על החותמת כתוב "העם הירדני" וכאילו הוא האחראי לביטולו של ההסכם

  • נשאלת השאלה: במידה והמסרים (אשר מופצים בידי השלטונות) וביניהם: "ההסכם לא חודש בשל לחץ ציבורי", "לצורך ההגנה על השלמות הטריטוריאלית של ירדן", "למען האינטרס של העם הירדני" וכו', אזי מדוע לא הצליח אותו "העם הירדני" לכפות על הממשלה לבטל את הסכם הגז, אשר מבצר ומסייע לקידומה ועתידה של המדינה השנואה על כה רבים מהם הרבה יותר מ-10 קמ"ר רבוע של שטחים חקלאיים?


    ההיפך הוא הנכון: בית המשפט העליון בירדן אישר בספטמבר האחרון סופית את הסכם הגז בין ישראל לירדן וקבע כי הוא אינו מצריך את אישור הפרלמנט  במדינה, זאת לאחר שעורר מחאות מצד גורמי אופוזיציה ואנשי ציבור ירדניים: "היות ומדובר בהסכם בין שתי חברות, החוזים הללו לא נכללים בסעיפים בחוק שמחייבים את אישור הפרלמנט".