הקורונה: ארגון הבריאות העולמי מגיב להמלצה מוטעית של שר הבריאות הירדני

ארגון הבריאות העולמי מגיב להמלצה מוטעית של שר הבריאות הירדני בנוגע לקורונה

האם הכאפייה המסורתית יעילה נגד וירוס הקורונה? ומה הביא את שר הבריאות הירדני להמליץ עליה?

רוני שלום מרצה לענייני המזרח התיכון והעולם הערבי

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה

בראיון שנתן שר הבריאות ד"ר סעד ג'אבר לערוץ הטלוויזיה הירדני הממלכתי, התייחס האחרון לצורך להגן על האזרחים הירדנים מפני וירוס הקורונה. במהלך הראיון אמר השר כי אין צורך להשתמש במסיכת הגנה אלא ניתן להשתמש גם בכאפייה לכיסוי הפנים לצורך הגנה מפני הוירוס.

לשמע הדברים הללו נשמעו קולות ביקורת ברשתות החברתיות אשר תהו על פשר הדברים ונכונותם. ערוץ BBC בערבית הרים את הכפפה ופנה לארגון הבריאות העולמי בשביל להבין האם העצה  של ד"ר ג'אבר נכונה.

ארגון הבריאות העולמי אישר כי המלצתו של שר הבריאות הירדני הד"ר סעד ג'אבר בנוגע לשימוש בכאפייה (שמאר') להגנה מפני וירוס הקורונה, זאת במקום שימוש במסיכת הגנה, איננה נכונה: "הבד אשר מייצרים ממנו בגדים (או כאפיות) איננו הבד בו משתמשים להכנת מסכת הגנה, לפיכך שימוש בכל סוג של בגד בכדי להגן על דרכי הנשימה הוא בלתי יעיל".

עליבותם של שופרי המשטר

כאשר הציג הד"ר את הפתרון "הערבי" המסורתי שלו להגנה מפני וירוס הקורונה התרגשה המגישה: "השבח לאל"…."אנחנו מודים לך מאוד" בעוד היא נפעמת מהגילוי המדעי המרשים. 

מגיבים רבים ברשתות החברתיות בעולם הערבי זיהו את התקרית הזאת עם עליבותם של כלי התקשורת המשטריים במדינות ערב ועם עיתונאים ומראיינים אשר נוהגים להשמיע דברי חנופה, האדרה ושבח כלפי מרואיינים בעלי מעמד רשמי והשפעה לרוב תוך הימנעות מנקיטת טון ביקורתי או ספקני לדבריו, זאת כביטוי לכבוד כלפיו. 

זהו גם אפוא ביטוי מובהק לאחד מהמאפיינים הבולטים של הבדלים בין תרבויות ברחבי העולם, כאשר בצד אחד של הסקאלה ישנן תרבויות אשר מעניקות מעמד של קדושה (ועד לחסינות דתית או חסינות מוחלטת מטעויות) להבדלי המעמדות וההיררכיה במדינה, בחברה ובמשפחה (הודו כדוגמא מובהקת) ואילו בצד השני תרבויות אשר מקנות לשוויון מעמד של קדושה (ועד למקרים בהם יש צורך לרבע את המעגל בכדי להשיג מראית עין של שוויון).

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל