מה קורה ברמאללה? תנועת המחאה העזתית بدنا نعيش "רוצים לחיות" מכה גלים

21.3.2019

מאמר אורח מאת יעקב סבג

גל מחאה סוער החל השבוע ברצועת עזה, במחאה על יוקר המחיה, והמיסים הגבוהים שמטילים אנשי החמא"ס על הכנסת סחורות במעברי הרצועה, במטרה לממן את פעילות המנגנון הציבורי באזור. אנשי החמא"ס דיכאו את המחאה ביד ברזל, בירי באויר, באלות ומעצרים. כמו כן טענו אנשי החמאס, כי מאחורי המחאה ברצועה עומדים אנשי המודכ"ל הפלסטיני בראשות מאג'ד פרג'. בנוסף, יזמו אנשי החמא"ס שורה של הפגנות נגד אבו מאזן, תוך טיעון שהסנקציות שנקט נגד הרצועה, הן שדירדרו את מצב האזור, ומנגד הבליטו את חלוקת הסיוע הקטרי לנזקקים ברצועה, כביטוי לעשיה של התנועה למענם.

ברצועה תקפו בחריפות את התנהלות החמא"ס, כשלמחאה נגדה הצטרפו לא רק אנשי הפת"ח, אא גם גורמי השמאל, שהתכנסו במשרדי החזית העממית, ודרשו מהחמא"ס להימנע מפגיעה במוחים, ולהיעתר לדרישתם להפחית את המיסים והאגרות.

הבלבול בחמא"ס הוליד תגובות סותרות. מחד, שיגרו אנשיהם, כביכול "בטעות", שתי רקטות לכיוון תל אביב מה שהביא לסבב הפצצת מתקני חמא"ס  קצר ברצועה בידי ישראל, לפני פניה מצרית מהירה, והכרזה על "החזרת הרגיעה" לאזור. לצד זאת, נעצרו והותקפו מאות פעילי פת"ח שנחשדו כשקשורים למחאה, בעיקר מקורבי אחמד חלס מזכיר הפת"ח ברצועה, וכן דובר פת"ח ברצועה עאטף אבו סיף, שהוכה מכות רצח ע"י פעילי חמא"ס, כשבהמשך טענו אנשי החמא"ס שהוא הותקף על רקע יריבות בינו לבין יועץ יו"ר הרש"פ לענייני צעירים מאמון סוידאן, שהתבטא בפומבי שיפגע באבו סיף.

מגד, התנצלו (חלקית) אנשי החמא"ס על יחסם הנוקשה כלפי המפגינים, וגם פרסמו דו"ח מפורט על היקף גביית המיסים שלהם, וגם על הכסף שמעבירה הרש"פ לרצועת עזה מתוך כספי המסלקה מישראל. במסגרת זו, טענו אנשי החמא"ס כי הם גובים רק כ- 10% מהסכומים שגבתה הרש"פ עבור כל משאית סחורה הנכנסת לרצועה, ועדיין מדובר על מעל 1000 ₪ למשאית, כאשר מדי יום נכנסים לרצועה קרוב ל400 משאיות דרך מעבר כרם שלום, הפועל 7 ימים בשבוע.

יצויין, כי לא רק בחמא"ס נקלעו למבוכה בעקבות ההפגנות ברצועה. גם רשת אלג'זירה, רשת הלוויין המתהדרת בפתיחות כביכול לדעות שונות, פשוט נמנעה מלדווח על ההפגנות ברצועה, וחשפה שוב את הזדהותה המוחלטת עם גורמי האסלאם הקיצוני, דוגמת חמא"ס, חזבאללה ודומיהם. זאת לעומת רשת "אלערביה", המתחרה, הפועלת במימון סעודי שדיווחה בהבלטה על ההפגנות, תוך ביקורת קשה על שלטון החמא"ס, כפי שניתן לראות בכתבה שלפנינו:

מדוע חמאס תוקפת את תושבי הרצועה?

ועוד ברצועה, לאחר סבב תקיפות חיל האויר ברצועה, הודיעו אנשי החמא"ס לראשונה מזה 52 שבועות על ביטול חד פעמי של ארועי "מצעד השיבה" ביום שישי האחרון, תוך שהם מציינים שהדבר נועד לאפשר צבירת כוחות והתארגנות לקראת "מצעד המליון", שיתרחש לאורך הגבול ב- 30 מרץ, "יום האדמה". הדבר לא הפריע לאנשי החמא"ס לחדש השבוע, ואף בהיקף מוגבר את שיגור בלוני הנפץ, ואת "פעילות ההטרדה הלילית, תוך השלכת מספר רב של מטעני נפץ לעבר כוחות צה"ל לאורך גדר המערכת. קודם לכן, ע"פ פרסומים זרים, נציגי החמא"ס נועדו בקהיר עם ראש השב"כ. בחמא"ס מכחישים את הפרסום. הנה תמונות של הפצצות חיל האויר ברצועה:

הפצצות חיל האוויר ברצועה

אין ספק שהאוירה המתוחה ברצועה מקרינה גם על איו"ש, והארוע המרכזי היה ללא ספק הפיגוע הרצחני בכניסה לאריאל ובצומת גיתי אבישר, שכתוצאה ממנו נרצחו חייל צה"ל גל קידן, והרב אחיעד אטינגר הי"ד. הרוצח, עומר אבו לילא, מהכפר אלזאויה שבגזרת סלפית הצליח להימלט ולהסתתר כמעט שלושה ימים עד שחוסל בפעולה של הימ"מ בכפר עבוין שבגזרת ראמאללה. בעברו היה אבו לילא מוכר כפעיל פת"ח, אך לאחר מותו פירסמו אנשי החמא"ס, שהוא נמנה על שורות התנועה.  הנה תמונות מפעולת צה"ל ללכידת הרוצח בכפר עבוין:

נגן וידאו

לכידת המחבל בכפר עבוין

תוך כדי המבצע לחיסול הרוצח נרשמו התפרעויות קשות בכפר, בהמשך לגל ההתפרעויות בגזרה לאחרונה לאחר מות מתפרע בכפר סלפית. הפרות סדר קשות במהלך כניסת צה"ל לשטח נרשמו השבוע בעוד מוקדים, ובראשם שכם, שם נהרגו שני משליכי מטען לעבר כוחות צה"ל, שאיבטחו כניסת מתפללים לקבר יוסף.

התפרעות קשה נרשמה השבוע גם בהר הבית כאשר אלפים הצליחו לפרוץ מחדש את הכניסה למתחם שער הרחמים ביום שיש האחרון ולקיים תפילה במקום. אין ספק שהארועים בהר הבית מקרינים מאוד על השטח, כמו גם הארועים בבתי הכלא, כאשר עשרות אסירים בכלא רימון הציתו את תאיהם במחאה על הצבת מכשירים לשיבוש תקשורת סלולארית. התפרעויות נוספות נרשמו גם בקציעות ובכלא אשל שליד באר שבע. במהלך הארועים בהר הבית, נכחו במקום מספר אומנים מפורסמים מבחרין, ובראשם הזמרת היפא חוסין, אשר לאחר הארועים טענה בראיונות לתקשורת כי שוטרי מג"ב במתחם ניסו לירות בה. הנה סרטון שהופץ ברשתות החברתיות אודות טענותיה של הזמרת:

נגן וידאו

הזמרת היפא חוסיין "חששתי לחיי"

במישור הפוליטי ממשיך מחמד אשתיה במגעים לכינון ממשלה בראשותו, תוך נסיון לצרף אליה גם את אנשי השמאל. השבוע הוא נועד עם נציגי החזית העממית, והתחייב בפניהם שמאמץ לפיוס פנים- פלסטיני יעמוד בראש סדר העדיפויות של ממשלתו.

בהקשר אחר בשבוע שעבר נערכו בחירות להתאחדות הרופאים באיו"ש, כאשר רשימת הפת"ח כשלה, מול קבוצה של מועמדים עצמאיים שהתמודדו נגדה, לאחר שאנשי החמא"ס לא נטלו חלק בבחירות. ליו"ר איגוד נבחר ד"ר שוקי צבחה מהכפר עתיל שבגזרת טול כרם. אין ספק שכשלון הפת"ח מבטא את הביקורת הציבורית על תפקוד התנועה והרש"פ גם יחד.

שורה של כנסים, תפילות ועצרות אבל נערכו באיו"ש ויותר מכך ברצועה בעקבות הרצח במסגדים בניו זילנד. בעצרות ברצועה בלטה נוכחות אנשי החמא"ס, ובראשם אסמאעיל הניה. שישה פלסטינים נמנו בין קרבנות הרצח.

במישור הפנימי באיו"ש בלטה תקרית ירי לעבר ביתו של השיח' עזאם סלהב, חבר המועצה המחוקקת מטעם החמא"ס בחברון. בחמא"ס טוענים שאנשי הפת"ח אחראים לירי, ומנגד, דובר המש"פ טוען שלארוע רקע אישי והוא קשור גם לתקרית ירי לעבר קצין במנגנוני הבטחון הפלסטיניים בגזרה.

ולסיום נבחרת פלסטין בכדורגל חופים, זכתה להישים נאים, אך כשלה בנסיונה להעפיל לגמר גביע העולם, לאחר שהפסידה במשחק המכריע מול נבחרת עומאן, במסגרת משחקי גביע אסיה שנערכו בתאילנד. במקביל, טוען אסמאעיל הניה, כי נבחרת הכדורגל המצרית תגיע לעזה למשחק ידידות במהלך חודש יוני.

כל הסקירות כאן:

יעקב סבג הוא יליד מושב תקומה בנגב הצפוני, בן לעמוס אליהו סבג הי"ד, מראשוני הנופלים של צה"ל במלחמת ההתשה, שנהרג בקרב בסיני בל' סיון התשכ"ז, ולרוזה, סייעת בגן. בוגר תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטה העברית (1984), במסגרת העתודה האקדמית. מר סבג שירת במשך 25 שנה בצה"ל בתחום הערבי בדגש על הגזרה הפלסטינית, לאחר השחרור משמש במילואים בתפקיד יועץ לענייני פלסטינים ביחידת הממשל של פיקוד מרכז. לאחרונה הוציא את ספרו "זכרונות אבו יוסף" בהוצאת סלע מאיר.

יעקב סבג הפלסטינים

יש לכם שאלות? נשמח לענות