הזירה הפלסטינית - סקירה שבועית

חיסול אחמד ג'ראר, ראש החוליה שרצחה את הרב רזיאל שבח, והקצנת עמדות הרשות הפלסטינית

מאמר אורח מאת יעקב סבג

9.2.2018

הזירה הפלסטינית- געשה השבוע מאוד. ובמוקד חיסולו של המבוקש מס' 1 אחמד ג'ראר, רוצחו של הרב רזיאל שבח הי"ד, ומי שהצליח לחמוק פעמיים מפעולות למעצר, הן בהרס בית המסתור שלו בג'נין, והן בכפר בורקין הסמוך, אבל לבסוף נלכד ונורה למוות בכפר אליאמון שבו הסתתר, לאחר שיצא עם נשקו וניסה להתנגד למעצר. ג'ראר הפך עוד קודם לחיסולו, לגיבור עם ברחוב הפלסטיני, ואנשי החמא"ס מיהרו להעלותו על נס, תוך שהם מדגישים שחיסולו רק יעודד את המשך המאבק והטרור. הנה שיר הלל שכבר חובר לכבודו של ג'ראר וזוכה לעשרות אלפי צפיות ברשת:

ביטוי להסלמה, אכן ראינו בדמות פיגוע הדקירה בכניסה לאריאל, בו נרצח הרב איתמר בן גל הי"ד, ובנסיונות פיגוע נוספים (כמו לדוגמא בכניסה לכרמי צור, שהסתיים בפצוע קל, וחיסול המפגע), כמו גם בהתגברות גילויי הפרות הסדר במוקדים שונים, הן באיו"ש והן בגדר המערכת של רצועת עזה, עם מספר נפגעים פלסטינים. כלל גורמי הכח הפלסטינים קוראים ליום זעם לזכרו של ג'ראר ביום שישי הקרוב. הנה תמונות מהעימותים בכפר אליאמון, לאחר חיסולו של אלג'ראר:

האוירה הטעונה באיו"ש, מביאה את הרש"פ להקצנה נוספת של עמדותיה, עד כדי הכרזה רשמית על הקמת ועדה לקידום תהליך התנתקות מישראל, גם כשלכל ברור שמדובר באמירה ריקה מתוכן.

במקביל, מחריפים דוברי הרש"פ את התבטאויותיהם גם כנגד הממשל האמריקאי, בייחוד, על רקע פרסומים, לפיהם הממשל מתכוון לצאת בקרוב עם יוזמת ההסדר המדיני מטעמו. הפלסטינים מכריזים שלא יקבלו את ההצעה האמריקאית בשום מקרה.

יצויין, כי ההתלהבות מאחמד ג'ראר, השכיחה במידה רבה את הגיבורה הפלסטינית הקודמת: עהד תמימי, אבל לא לחלוטין, והשבוע נפגש יו"ר הרשות" אבו מאזן בלשכתו בראמאללה עם בני משפחתה, והעלה על נס את עמידתה והתנגדותה לכיבוש.

ברצועת עזה, המצוקה מחריפה, בדגש על המחסור בדלק, והפסקות החשמל. הסיבה העיקרית לכך הינה המדיניות הצינית של החמא"ס, שלקח חלק ניכר מהדלק שהוכנס לרצועה, לטובת הגנרטורים של בתי החולים ותחנת הכח, ומכר אותו בשוק הפרטי, כשהכסף הועבר למימון פעילות המנגנון של התנועה. החמא"ס גם ממשיך לגבות כספים עבור החשמל מתחנת הכח ברצועה, תוך שהכסף מוקצה בעיקרו לתשלום חלק משכר עובדי המנגנון הציבורי שהחמא"ס הקימה ברצועה, ושממשלת הרש"פ עדיין לא מוכנה לקחת תחת אחריותה. בד בבד, מכריזה הממשלה על המשך מדיניות ההחזרה לעבודה של פקידים מהתקופה של טרום השתלטות החמא"ס על הרצועה, הגם שלמהלך זה אין כמעט משמעות בשטח.

התוצאה הישירה הינה השבתת חלק קטן ממוסדות הבריאות ברצועה, והעמקת המצוקה של העסקים הפרטיים ברצועה ששלטון החמא"ס ממשיך לסחוט אותם בצורה אכזרית, כולל כליאה של אלפי אנשי עסקים, שלא הצליחו להיענות לדרישות החמא"ס, במטרה לאלצם לשלם. הנה כתבה על המצוקה ברצועה, שממנה ניתן לראות שלפחות במזון אין מחסור ברצועה:

על רקע זה נדחתה פעם נוספת הגעת משלחת הפת"ח לשיחות הפיוס עם בכירי החמא"ס ברצועה, והתחדשו המגעים בתיווך מצרי בנסיון למנוע את קריסת תהליך הפיוס לחלוטין. המצרים מצידם פתחו חלקית את מעבר רפיח לשלושה ימים למעבר של מקרי חירום בלבד, אך אינם מסתירים את אכזבתם מהתנהלות החמא"ס והרש"פ גם יחד.
בד בבד, מנסים גורמי החמא"ס למנף את המצוקה ללחץ הן על הרש"פ והן על ישראל, תוך שהיא רומזת לכך, שהמצוקה עלולה להביא להתלקחות אלימה ברצועה, ובהקשר זה פורסם שהחמא"ס הנחתה את אנשיה לפנות את עמדותיהם, מחשש לתקיפה ישראלית. כמו כן, פורסמה כתבה בערוץ הטלויזיה "אלמיאדין" המזוהה עם חזבאללה, מתוך מנהרות הג'האד האסלאמי, תוך הבלטת מוכנות התנועה לעימות.

ועוד מעזה: פיצוץ עז החריד את שכונת צברא בעיר, שכתוצאה ממנו נהרגו 7 אזרחים. לטענת הפלסטינים מדובר בתאונה כתוצאה מהתלקחות בלוני גז, אם כי לפי גירסאות אחדות, הפיצוץ נגרם כתוצאה מפעולה מכוונת, בעקבות סכסוך שסיבתו פלילית.
ברמה המקומית, יצויין מינויו של איש העסקים פדל חמאד לראש עיריית סלואד. מדובר במינוי חריג, שסיבתו לא ברורה, מאחר ולא נערכו בחירות בכפר לאחרונה, וכיוון שבכפר סלואד היתה מסורת לא רשמית, אך עתיקת יומין, לפיה כל ראשי העיריה בכפר מגיעים ממשפחת חאמד, הגדולה יותר.

יעקב סבג הוא יליד מושב תקומה בנגב הצפוני, בן לעמוס אליהו סבג הי"ד, מראשוני הנופלים של צה"ל במלחמת ההתשה, שנהרג בקרב בסיני בל' סיון התשכ"ז, ולרוזה, סייעת בגן. בוגר תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטה העברית (1984), במסגרת העתודה האקדמית. מר סבג שירת במשך 25 שנה בצה"ל בתחום הערבי בדגש על הגזרה הפלסטינית, לאחר השחרור משמש במילואים בתפקיד יועץ לענייני פלסטינים ביחידת הממשל של פיקוד מרכז. לאחרונה הוציא את ספרו "זכרונות אבו יוסף" בהוצאת סלע מאיר.

יעקב סבג הפלסטינים

יש לכם שאלות? נשמח לענות