מה קורה ברמאללה? ניסיון התנקשות בבכיר פת"ח ברצועת עזה ​

נושאים מרכזיים בסקירה השבועית: מחמד אשתיה מונה ע"י אבו מאזן להקים ממשלה חדשה | בחמא"ס מחליטים להוריד את גובה הלהבות | הרש"פ לוקחת הלוואות לצורך תשלום הקיצבאות למשפחות האסירים וה"שהידים" | נמשכת המתיחות סביב שער הרחמים בהר הבית | נסיון התנקשות באחמד חלס

14.3.2019

מאמר אורח מאת יעקב סבג

יו"ר הרש"פ אבו מאזן הטיל על מחמד אשתיה, שר הכלכלה בממשלת חמדאללה וחבר הנהגת הפת"ח לעמוד בראש ממשלה חדשה, שבניגוד לממשלה היוצאת, שהתבססה בעיקר על טכנוקראטים, אמורה לכלול נציגים מכל הזרמים הפוליטיים שיסכימו להיכלל בה, ולהתבסס בעיקר על אנשי הפת"ח. בחמא"ס הגא"פ וארגוני השמאל העיקריים כבר הכריזו שלא יטלו חלק בממשלה, אבל אבו מאזן ואשתיה מקווים שמלבד אנשי הפת""ח יצטרפו אליהם נציגים של חלק מארגוני הלוויין של הפת"ח. אשתיה, כבר החל במגעים עם הנהגת הפת"ח כדי לגבש את קווי היסוד של ממשלתו, והכריז, כי היא תכלול גם אישים מרצועת עזה, אף שבחמא"ס הדגישו, שלא יאפשרו לממשלת אשתיה לפעול באזור.

מינויו של מחמד אשתיה

לצד מינוי זה, מינה אבו מאזן השבוע גם תובע כללי חדש, כאמל ח'טיב, שכבר הספיק להישבע אמונים ולהיכנס לתפקיד, אחרי סערה ציבורית לא מבוטלת בעניין חוק סמכויות חקיקה שאישר אבו מאזן לאחרונה.

ברצועת עזה, הכריזו אנשי החמא"ס על השעיית פעילות "ההטרדה הלילית", וצמצום זמני של שיגור הבלונים, ופעילות מצעדי השיבה, בעקבות מגעים שקיימו באזור אנשי המודיעין הכללי המצרי. בחמא"ס מדגישים שמדובר בהשעיה לזמן קצר בלבד, ואם ישראל מעוניינת שזו תאריך ימים עליהלהיענות לשורה של תביעות קצרות וארוכות טווח להקלה על חיי תושבי הרצועה, ובכלל זה הגדלת תחום הדיג, הגדלת היקף הסחורות הנכנסות והיוצאות מהרצועה (כבר כיום נכנסות מדי יום מאות משאיות סחורה, כולל מלט, ברזל, אגריגטים ועוד, וניתן אישור ליצוא של כמה עשרות משאיות, בעיקר עם תוצרת חקלאית לאיו"ש ואירופה, כולל זליגה מסויימת לישראל). לטווח ארוך דורשים בחמא"ס אישור להפעלת נמל ימי ושדה תעופה ברצועה, והוצאת פועלים מהרצועה לעבודה בישראל.

בהקשר זה דווח, כי נציגות קטר ברש"פ החלה בבניית מבנה נציגות קבוע מטעמה בשטח שדה התעופה ההרוס ליד רפיח, אולי כאיתות על כוונה לשקמו בהמשך.

השבוע נהרג מתפרע אחד בהפגנות ליד גדר הרצועה ביום שישי האחרון, וכן נפטר מפצעיו מחבל נוסף שנפגע שבוע קודם בהפגנות.

דוקא באיו"ש נרשמו השבוע 3 הרוגים, וניכרת עליה במתיחות בעיקר סביב הנעשה באזור "שער הרחמים" בהר הבית, אך גם על רקע הצבת מכשירי השיבוש הסלולארי בבתי הכלא, שהאסירים טוענים שהם מפיצים "קרינה מסרטנת". הרוג אחד נרשם בחברון בעת שניסה לבצע פיגוע דקירה, הרוג שני באזור בקעת הירדן, כשלא נענה להוראה לעצור במחסום, והרוג שלישי בהתפרעות המונית באזור סלפית, הסמוכה לאריאל.

התפרעויות אלימות בסלפית

התפרעות קשה במיוחד נרשמה השבוע גם בהר הבית, לאחר השלכת בקת"ב לעבר נקודת המשטרה במתחם, שהביאה להחלטה להוציא מן ההר את כל המתפללים למשך מספר שעות. הפלסטינים בגיבוי ירדני מדגישים שלא יחדלו מהפיכת מתחם שער הרחמים למסגד.

נגן וידאו

מתחם שער הרחמים על הכוונת הפלסטינית והירדנית

ברקע, קוראים אנשי החמא"ס מהרצועה להתקוממות המונית ואלימה של תושבי איו"ש, ומשבחים כל אירוע נקודתי של יידוי אבנים, וכמובן של פח"ע, דוגמת ירי לעבר רכב ישראלי באזור אריאל.

במישור הכלכלי, תצויין הצלחת הממשלה הפלסטינית לגייס מימון חלופי לכספי המסלקה מישראל, שהרש"פ סירבה לקבלם, לאחר ניכוי הכסף המועבר למשפחות המחבלים וה"שהידים". ריאד מאליכי, שר החוץ ברשש"פ הכריז, כי הרש"פ פנתה לליגה הערבית בדרישה להפעיל "רשת בטחון" כלכלית, כחלופה לכספי המסלקה מישראל.

עם זאת, נטען שהרש"פ חדלה לשלם משכורות ל75% מעובדי המנגנון הציבורי ברצועה, בעוד בחמא"ס שילמו משכורות בהיקף של 40% לפחות ומינימום של 1200 ₪ לעובדי המנגנון הציבורי של החמא"ס ברצועה. זאת לצד חלוקה נרחבת של הסיוע הקטרי למשפחות נזקקים ומובטלים.

לצד זאת, גילו רבים מעובדי מנגנון הרש"פ שנטלו הלוואות מהבנקים, כי בשל תקלה "טכנית"?, נוכה משכרם סכום גבוה בהרבה מזה שהיו אמורים לשלם כהחזר על הלוואתם. בבנקים התחייבו לתקן את הטעות בימים הקרובים.

בפת"ח נמשכת היריבות הפנימית, והשבוע דווח אפילו על נסיון התנקשות באחמד חלס, מזכיר הפת"ח ברצועה, ומי שהוביל את ההתנגדות לאנשי דחלאן באזור, הגם שלאחרונה נוצרה מתיחות ביחסים בינו לבין אבו מאזן. נסיון ההתנקשות בוצע מרכב שחסם את דרכו של חילס בעת שזה נסע מאזור מחנות המרכז לעיר עזה, בסמוך לעיירה זוידה. חלס טען שהחמא"ס היא האחראית להסתה נגדו, והיא שמחוייבת לללכוד את המתנקשים ושולחיהם. מנגד, העלו נאמני חלס באש את משרד מחנה דחלאן בשכונת סג'עיה (שכונת מגורי משפחת חלס), בעקבות נסיון ההתנקשות.

נגן וידאו

קבלת הפנים שערכו תומכיו של חלס לאחר ניסיון ההתנקשות בו

מנגד, טענו גורמי תקשורת פלסטינים (ע"פ פרסום באתר אינטרנט ערבי) שאנשי דחלאן ניסו לאחרונה גם להתנקש בחיי אבו מאזן. אנשי הפת"ח באיו"ש הכחישו פירסום זה.

בנוסף, רכבו של העתונאי ופעיל "הרשות למאבק בגדר וההתנחלויות" בגזרת ראמאללה זאהר אבו חסין הותקף בבקבוקי תבערה ע"י רעולי פנים. אבו חסין טען שאין לו כל סכסוך אישי, ואין לו מושג מי עומד מאחורי התקיפה.

וברמה הפנימית תצויין תקרית קשה, כאשר שני ילדים נספו למוות בשריפה שפרצה בביתם ברפיח.

עד כאן להשבוע – שבת שלום ופורים שמח

כל הסקירות כאן:

יעקב סבג הוא יליד מושב תקומה בנגב הצפוני, בן לעמוס אליהו סבג הי"ד, מראשוני הנופלים של צה"ל במלחמת ההתשה, שנהרג בקרב בסיני בל' סיון התשכ"ז, ולרוזה, סייעת בגן. בוגר תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטה העברית (1984), במסגרת העתודה האקדמית. מר סבג שירת במשך 25 שנה בצה"ל בתחום הערבי בדגש על הגזרה הפלסטינית, לאחר השחרור משמש במילואים בתפקיד יועץ לענייני פלסטינים ביחידת הממשל של פיקוד מרכז. לאחרונה הוציא את ספרו "זכרונות אבו יוסף" בהוצאת סלע מאיר.

יעקב סבג הפלסטינים

יש לכם שאלות? נשמח לענות