מה קורה ברמאללה? האם תוכרז "ממשלה פלסטינית" חדשה?

נושאים מרכזיים בסקירה השבועית: מתיחות בגבול הרצועה, בהר הבית וגם באיו"ש | שחרור פעילי חמא"ס לאחר שנים של מעצר במצרים | הרש"פ דוחה את כספי המסלקה מישראל | דיווחים אודות כוונה להכריז על ממשלה פלסטינית חדשה בשבוע הבא

7.3.2019

מאמר אורח מאת יעקב סבג

הפלסטינים, דוחים את דרישת ישראל לסגור מחדש את מתחם "שער הרחמים" בהר הבית, וממשיכים להשמיש את המקום כמסגד. אנשיהם מאיימים כי פעילות משטרת ישראל נגד גורמי הווקף והרש"פ שהובילו את הפריצה וההשתלטות על מתחם שער הרחמים, ובכלל זה מעצר זמני וצווי הרחקה מהר הבית, יביאו להתלקחות אנתפאדה חדשה. על רקע זה, קוראים אנשי ה"וקף" לתפילות ערב המוניות מול שער הרחמים, מזרחית לחומת הר הבית.

שיר הלל ל"ניצחון הפלסטיני" בשער הרחמים עם הפזמון: "לנו שער הרחמים ולהם הגהינום"

בגבול הרצועה נמשכת פעילות כוחות ההטרדה הלילית. כמו כן, המשך הפיגועים לאורך הגבול בדגש על שיגור בלוני נפץ והשלכת מטענים לעבר כוחותינו, חציית הגדר הפכה כמעט לשיגרה. בחמא"ס ממשיכים להעלות דרישות להכנסת כספים, אספקת חשמל, פתיחת מעברים ואישור ל"נמל", כתנאי לחזרה ל"רגיעה" כביכול. משלחת של המודיעין המצרי מנהלת מסע דילוגים בין עזה לירושלים וראמאללה בנסיון למנוע הסלמה.

פעילות "כוחות ההטרדה הלילית" של החמאס ברצועת עזה

נגן וידאו

על רקע זה בלט השבוע שחרור 8 מחבלי חמא"ס שהוחזקו במצרים, 4 מהם תוך הכחשה מצרית מוחלטת משך שנים. מצרים גם מאשרת יציאת עולי רגל מכה שלא במסגרת החג', אלא העומרה לראשונה מזה 4 שנים. למרות השחרור, בחמא"ס טוענים שהמגעים לעסקת חליפין מול ישראל כשלו, ודוברי התנועה חזרו לנקודת האפס, שחרור מלא של כל משוחררי "עסקת שליט", כתנאי למסירת מידע על מצב הנעדרים: הדר גולדין ואורון שאול הי"ד.

חגיגות קבלת הפנים למחבלי חמאס המשוחררים

ובאיו"ש בלט השבוע פיגוע דריסה בכפר נעמה שבגזרת גוש טלמונים, קצין צה"ל נפצע קשה ושני מחבלים נורו למוות. יצויין, כי על אף שכפר נעמה נחשב לכפר עויין במיוחד, ובולטת בו תשתית של הגא"פ, שני המחבלים שנהרגו היו דוקא אנשי חמא"ס מהכפרים הסמוכים בית סירא וח'רבתא אלמצבח. לצד זאת נרשמו לא מעט עימותים קשים בין כוחות צה"ל למתפרעים פלסטיניים ברחבי איו"ש. יצויין, כי בכפר נעמה נערכה השבוע קבלת פנים לאסיר פעיל הפת"ח מצטפא ע'נים, שכללה ירי מאסיבי באויר.

קבלת פנים למחבל פעיל הפת"ח מצטפא ר'נים

נגן וידאו

כוחות צה"ל גם עצרו השבוע את זכריא זבידי, מי שעמד בראש "גדודי אלאקצא" בג'נין, וזכה לחנינה, בתמורה להתחייבות להימנע מעיסוק בטרור, לאחר שהתברר שהוא חזר לסורו. איתו נעצר גם עורך הדין טארק ברגות, מהבולטים בעורכי הדין המעייצגים את האסירים הבטחוניים, ובהמשך גם את בנו ואשתו, על רקע מעורבות בתכנון פעולות טרור.

עימותים אלימים בראמאללה לאחר מעצר עורך הדין טארק ברגות

נגן וידאו

בד בבד, עצרו מנגנוני הרש"פ את העתונאי עאמר ערפה , איש החמא"ס בחברון, ומנגד עצרו אנשי החמא"ס את השאם סאלם, ראש תנועת "אלצאברין", המזוהה עם איראן, וארבעה מפעילי התנועה מסיבה לא ברורה.

ברקע לדברים- הרש"פ מודיעה על אי קבלת כספי המסלקה מישראל בשל קיזוז כספי התמיכה של הרש"פ במשפחות מחבלים. למרות זאת, הרש"פ גייסה ממקורותיה כסף להמשך התשלום למשפחות המחבלים ולתשלום חלקי של משכורות פברואר.

ועוד: בהמשך להכרזה על הכוונה לכונן ממשלה פלסטינית חדשה, טוענים גורמים בפת"ח ובתקשורת הפלסטינית, כי זו תוצג במהלך השבוע הבא, אם כי לפי הנסיון מהעבר, הכל עוד יכול להשתנות. בתוך כך, משלחת ועדת הבחירות הפלסטינית בראשותו של חנא נאצר הגיעה השבוע לרצועה לניהול שיחות עם נציגי החמא"ס על מנת לבחון אם ניתן לקיים בחירות כלליות ברצועה במציאות הנוכחית.

ובמה שנוגע לעימות בתוך הפת"ח, בשבוע שעבר זכו אנשי מחנה דחלאן בבחירות להנהלת ועד עובדי אוניברסיטת אלאזהר- אוניברסיטת הפת"ח ברצועה, וגברו על אנשי מחנה אבו מאזן, תוך שהם מציגים נצחון זה כביטוי לתמיכה הנרחבת לה הם זוכים ברצועה. להתראות בשבוע הבא!

כל הסקירות כאן:

יעקב סבג הוא יליד מושב תקומה בנגב הצפוני, בן לעמוס אליהו סבג הי"ד, מראשוני הנופלים של צה"ל במלחמת ההתשה, שנהרג בקרב בסיני בל' סיון התשכ"ז, ולרוזה, סייעת בגן. בוגר תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטה העברית (1984), במסגרת העתודה האקדמית. מר סבג שירת במשך 25 שנה בצה"ל בתחום הערבי בדגש על הגזרה הפלסטינית, לאחר השחרור משמש במילואים בתפקיד יועץ לענייני פלסטינים ביחידת הממשל של פיקוד מרכז. לאחרונה הוציא את ספרו "זכרונות אבו יוסף" בהוצאת סלע מאיר.

יעקב סבג הפלסטינים

יש לכם שאלות? נשמח לענות