לימוד ערבית חינם? המדריך המלא

לימוד ערבית חינם באמצעות סרטונים ואפליקציות - האם כדאי ומעשי?

ניתן למצוא ברשת אפליקציות רבות המאפשרות לימוד ערבית חינם או בתשלום לדוברי אנגלית בנוסף למספר יוזמות גם בשפה העברית מהעת האחרונה כאשר השאלה הנשאלת היא האם ניתן ללמוד ערבית מדוברת באמצעות צפייה בסרטוני וידאו, מצגות, ספרים וכו’ בהם אינך פעיל באופן אקטיבי אלא משמש כצופה, קורא או מאזין? האם לאחר קריאה בספר, צפייה בסרטון והאזנה לקובץ אודיו תצליחו לנהל שיחה בסיסית ברחוב?

התשובה הקצרה היא: לא….

התשובה הארוכה יותר מיועדת לאלו המעוניינים ללמוד את השפה בצורה רצינית ולעשות בה שימוש פעיל כאשר ישנם מספר גורמים חשובים אליהם כדאי לשים לב במהלך תהליך הלמידה העצמי:

גירוי בזמן אמת

האדם רוכש את שפת האם שלו באמצעות חיקוי ומענה לגירויים אליהם הוא נחשף מהסביבה המקיפה אותו בשפה המקומית. איננו יכולים בבגרותנו לחקות בצורה מושלמת את תהליך רכישת השפה של ילד בן שנה אולם אנחנו מבינים כיום כי ההאזנה והגירויים בזמן אמת מהווים חלק משמעותי מתהליך הלימוד.

למידה באופן תיאורטי

מעבר לכך, הימצאותכם בסיטואציה בה ישנה אינטראקציה חד צדדית (למשל: ספר, וידאו או מצגת) מביא ללימוד השפה בצורה תיאורטית בלבד, משל היה מדובר בלימוד אזרחות, היסטוריה או מתמטיקה. לימוד שפה איננו כלימוד נוסחאות מתמטיות, פרטים היסטוריים יבשים או חוקים לאזרחות טובה.

שאלות ובקרה

גם עם המצגת, התוכנה, הספר, הסרטון או הערכה המושלמת ביותר ללימוד ערבית מדוברת יעלו לכם שאלות ותהיות. במקרה ואין לכם אפשרות לקבלת מענה או בקרה על יכולתכם, השאלות והנקודות החשובות הללו תידחקנה לפינה.
כאשר ישנן נקודות רבות שאינן מובנות בשלמותן יכול להיווצר חלל של ממש בהבנה הדקדוקית, בהגייה וכמובן בשטף הדיבור אשר יעכבו את התקדמותכם.

ביטחון עצמי

אחד המרכיבים החשובים ביותר בדיבור בכל שפה הוא רכישת ביטחון עצמי. הביטחון העצמי נרכש באמצעות תרגול של דיבור מול ולצד אנשים אחרים בזמן אמת. התרגול הפרונטלי מחזק עובדתית את הביטחון העצמי של הדובר ושל המשתתפים האחרים הנמצאים איתו באותה הסירה.

מסגרת, סדר וארגון

לא לרבים מאיתנו יש את היכולת ואת הניסיון להבדיל בין העיקר לתפל, לבנות תכנית לימודים מותאמת, ולהקדיש את מספר השעות הנדרש לצורך התקדמות מהירה בלימוד השפה. כיתה פרונטאלית אשר מופעלת ע”י אנשי מקצוע בעלי ניסיון מהווה מסגרת אשר מסייעת ומקדמת את תהליך הלמידה בצורה משמעותית.

"הזול הוא היקר והיקר הוא זול"

לימוד שפה באמצעים שאינם פרונטליים הוא איטי יותר, דמיינו לעצמכם כי כל שעה אותה הקדשתם לצפייה חד צדדית בסרטון, באפליקציה או בספר הייתה יכולה להיות שעה בה הינכם נמצאים בכיתה, מדברים, שומעים, ומגיבים בערבית בזמן אמת ולא באופן תיאורטי. נוסיף על כך את העובדה שמחיר של שיעור בקבוצה (לא גדולה מדי) הוא נמוך משמעותית ממחירו של שיעור פרטי והוא יעניק לכם ערך מוסף רב יותר, לימוד שפה בקבוצה משחק לטובתכם!

ערבית מדוברת מפגש תרגול חיכמה
עבודה בזוגות ובהדרכת מרצים ומתרגלים - מתוך מפגש תרגול ערבית מדוברת לבוגרי קורסי מתחילים
ערבית מדוברת מפגש תרגול חיכמה
מפגש תרגול תקופתי לבוגרי קורסי ערבית מדוברת

לימוד ערבית חינם ? אז בקיצור... גם התשובה הארוכה היא לא?

לא בדיוק, התשובה הארוכה והמקצועית ביותר היא שכל האמצעים הלא פרונטליים, בין אם מדובר בוידאו, שמע, ספר או אפליקציה, הם מעולים ואף מומלצים, אך אינם מהווים תחליף לאינטראקציה ישירה. אתם בהחלט יכולים לחזק את לימודיכם ולשפר את הבנתכם באמצעות תרגול, חזרה והעשרה בבית אולם אלו אינם יכולים להוות תרופת קסם שתהפוך אתכם לדוברי שפה ובאפס אינטראקציה.

אנו נשמח להמליץ על מגוון ספרים מעולים הנמצאים בשוק בשפה העברית (ניתן למצוא רבים מהם בחנות המקוונת שלנו: חיכמה שופ) אך נדגיש כי לתועלתכם אין אלה יכולים להוות תחליף לאימון ולתרגול פרונטאלי באמצעות מסגרת מקצועית ובעלת ניסיון ובאמצעות תכנית לימודים מסודרת אשר מבחינה בין העיקר לתפל ומעודדת את המשתתפים לתרגול ,תגובה מהירה ודיבור פעיל בזמן אמת.

יש לכם שאלות? נשמח לענות