הזירה הפלסטינית - סקירה שבועית

משלחת של המודכ"ל המצרי תגיע לרצועה, המצרים מכניסים סחורות לרצועה, עובדי הניקיון בבתי החולים חזרו לעבודה, הפגנות מחאה מול משרדי אונר"א, חמא"ס ופתח מגבירים את הקריאות לאלימות כנגד ישראל והפטור מארנונה על נכסי הכנסייה בירושלים.

מאמר אורח מאת יעקב סבג

2.3.2018

גורמי החמא"ס מדווחים על התקדמות ניכרת בשיחות שניהלה משלחת התנועה בראשות אסמאעיל הניה בקהיר, ובעקבות זאת יגיעו לרצועה משלחת של המודכ"ל המצרי בקרוב, כמו גם משלחת מטעם ממשלת הרש"פ.

המצרים במקביל, הפגינו מחוה של רצון טוב ואישרו הכנסת כמויות גדולות של דלק, ברזל לבניה, סיגריות ופירות וירקות לרצועה דרך מסוף רפיח, וזה, אחרי שמתפ"ש מפרסם שאנשי החמא"ס מכרו בשוק הפרטי 2 מליון ליטר סולר, במקום לתפעל את תחנת הכח ברצועה. כן אישרו המצרים חזרה של כמה מאות עזתים שנתקעו בשדה התעופה בקהיר.

החמא"ס מצידה ממשיכה במדיניות של הטלת האשמה למצוקה ברצועה על כתפי ישראל וממשלת חמדאללה, ובמסגרת זו הושבתו המסחר והממשלה ליום אחד, תוך קיום הפגנות ותהלוכות מחאה. מנגד, חזרו עובדי הנקיון בבתי החולים ברצועה לעבודה, למרות אי קבלת שכרם, לאחר שקיבלו מענק של 100 דולר מהחמא"ס. לצד זאת, התקיימו הפגנות מחאה מול משרדי אונר"א ברצועה במחאה על הקיצוץ בשירותיה לאוכלוסיה. הנה כתבה על השביתה ברצועה:

במישור המדיני: זעם פלסטיני מכל הפלגים על הודעת ארה"ב בדבר הכוונה להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים כבר ב- 14 במאי. גורמים בחמא"ס הגדירו זאת כהכרזת מלחמה, ואילו ברש"פ מציינים שאין להודעה זו כל משמעות והיא רק מוכיחה, עד כמה חסרת ערך צפויה להיות הצעת הגישור האמריקאית המכונה "עסקת המאה", שהאמריקאים הכריזו, כי תונח בקרוב על השולחן.

למרות זאת, פורסם על מגעים בתיווך סעודי לקרב מחדש בין הרש"פ לממשל האמריקאי, מגעים שאת דבר קיומם אישר נביל עמרו, יועצו המדיני של אבו מאזן. לעומת זאת הכריז אבו מאזן עצמו בנאום הפתיחה של כינוס המועצה המהפכנית של הפת"ח שנפתח השבוע בראמאללה, כי במגעים שקיים עולה תמיכה רחבה ברעיון של הגדלת קבוצת המדינות המתווכות בסכסוך הישראלי – פלסטיני.

בשטח: נמשכות התסיסה וההסתה, לא רק מצד החמא"ס, אלא גם מחוגי הפת"ח, תוך קריאה להתקוממות עממית אלימה נגד ישראל, ביטוי לכך ניתן היה לראות בשורה של נסיונות לתקוף את חיילי צה"ל, כמו לדוגמא בתקרית ביריחו, בה ניסה מפגע פלסטיני לתקוף את החיילים במוט ברזל, נורה ברגליו והוכה קשות ע"י החיילים שביקשו לעצרו, מה שעורר טענה פלסטינית שחיילי צה"ל היכו למוות כביכול צעיר פלסטיני חסר ישע. הנה תיעוד הארוע ממצלמות האבטחה שפורסם בידי ארגון בצלם, עם כל המגמתיות המתבקשת:

ועוד השבוע: הכנסיות הנוצריות סגרו למספר ימים את כנסיית הקבר בירושלים, במחאה על דרישת עיריית ירושלים לגבות ארנונה מהנכסים המסחריים שלהן ברחבי ירושלים, והחקיקה, המפקיעה מהן את הבעלות על נכסים המוחכרים בחוזי חכירה ארוכי טווח על אדמותיהם. יצויין שהסיכוי לביטול הפטור מארנונה היה אפסי מלכתחילה, שכן מדובר בפטור הקיים עוד מימי האימפריה העותומנית, וברור היה לכל שאין סיכוי לבטלו. נראה שעיקר הדיון הינו בשאלת הפיצוי הממשלתי לעיריית ירושלים בשל המשך הפטור.

לסקירות קודמות:

יעקב סבג הוא יליד מושב תקומה בנגב הצפוני, בן לעמוס אליהו סבג הי"ד, מראשוני הנופלים של צה"ל במלחמת ההתשה, שנהרג בקרב בסיני בל' סיון התשכ"ז, ולרוזה, סייעת בגן. בוגר תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטה העברית (1984), במסגרת העתודה האקדמית. מר סבג שירת במשך 25 שנה בצה"ל בתחום הערבי בדגש על הגזרה הפלסטינית, לאחר השחרור משמש במילואים בתפקיד יועץ לענייני פלסטינים ביחידת הממשל של פיקוד מרכז. לאחרונה הוציא את ספרו "זכרונות אבו יוסף" בהוצאת סלע מאיר.

יעקב סבג הפלסטינים

יש לכם שאלות? נשמח לענות