הצהרת ירושלים: "סטירת המאה" של דונלד טראמפ

הקריקטורה השבועית: "סטירת המאה" של דונלד טראמפ

מאמר אורח מאת עידית בר

קריקטורת השבוע בסימן סטירת המאה (صفعة القرن) מתוך: אלעַרַבִּי אלגַ'דִיד (العربي الجديد) / לונדון (הוקם ע"י עזמי בשארה)

הרקע לקריקטורה

ירושלים-נַכְּבַּה חדשה (=אסון חדש), זאת היתה הכותרת הראשית של אתר "אלגַ'זִירַה" אתמול בעקבות נאום טראמפ. הנשיא האמריקאי הכריז על הכרתו הרשמית בירושלים כבירת ישראל, ועל העברת השגרירות אליה. כל זאת, הודיע, במסגרת אימוץ גישה חדשה לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

הצעה אמריקאית נוספת לפתרון הסכסוך נקראת "עסקת המאה". במסגרת העסקה יתבצעו חילופי שטחים בין ישראל, הפלסטינים והמצרים. הפלסטינים רואים ב"עיסקה" זו מזימה (מוכר לכם מהשבוע שעבר?) לטענתם, זהו ניסיון לקבוע עובדות בשטח ולהסכים לנוכחות הישראלית במזה"ת. לא תקום מדינה פלסטינית ללא ירושלים. ה"עיסקה" היא ניסיון נואל להיפטר מעזה, בשל צפיפות האוכלוסין בה, והיא מהווה סטירת לחי לפלסטינים.

קריקטורה טראמפ עימאד חג'אג'

תיאור הקריקטורה

כותרת הקריקטורה היא משחק מילים: "סטירת המאה") "צַפְעַת אלקַרְן", صفعة القرن) , במקום "עסקת המאה" ("צַפְקַת אלקַרְן", صفقة القرن).

הנשיא האמריקאי טראמפ מניף את ידו (כשעליה כפפה עם דגל ישראל) לסטור לערבי. אין ספק שהקריקטוריסט הירדני עִמַאד חַגַ'אג' (ממוצא פלסטיני) רואה בתכניתו של הנשיא האמריקאי סטירת לחי לעמו.

ערבית על קצה המזלג

עַאצִמַה (عاصمة) = עיר בירה

צַפְעַה/סַפְעַה (صفعة) = סטירה

צַפְקַה/סַפְקַה (صفقة) =עסקה

שאלות מנחות

1. האם הכרה בירושלים כבירת ישראל אכן מהווה הפרה של החוק הבינלאומי, כפי שטוענים בעולם הערבי?

2. ירושלים נחשבת באסלאם ל"כיוון התפילה הראשון" (אוּלַא אלקִבְּלַתַיְן). מתי החליט נביא האסלאם, מוחמד, לשנות את כיוון התפילה לעבר "מכה" ומדוע?

3. האם, לדעתכם, "עסקת המאה" של הממשל האמריקאי תתממש, או שמא היא תהיה "סערה בכוס מים" (זוֹבַּעַה פִי פִנְגַ'אן =מהומה על לא מאומה), כפי שתיאר זאת עיתונאי ירדני?

עידית בר, מרצה, ערביסטית ומזרחנית. חוקרת ומנתחת קריקטורות מהעיתונות הערבית. בעלת בלוג "הקריקטורה השבועית של עידית": "הקריקטורה מושכת את העין. היא יכולה להיות צינית ונשכנית, משעשעת וביקורתית, אך היא תמיד מעבירה מסר חזק. אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אבל קריקטורה שווה לעיתים אלף תמונות."

עידית בר

יש לכם שאלות? נשמח לענות