אינתיפאדת 25 באוקטובר בעיראק: נאומו של ח'אמנאי מתדלק את המחאה האנטי איראנית במדינה

רוני שלום מרצה לענייני המזרח התיכון והעולם הערבי

רוני שלום הוא מנהל ביה"ס חיכמה ללימודי ערבית ומזרח תיכון, יועץ, חוקר ומרצה בתחומי השפה הערבית ותרבויות המזרח התיכון.

שיתוף בפייסבוק
טוויטר
ווטסאפ
טלגרם
דואר אלקטרוני
הדפסה
  • לאחר שראש הממשלה הנוכחי של עיראק עאדל עבד אלמהדי דחה את הצעתו של המנהיג העיראקי – שיעי מוקתדא צדר לקיים בחירות מוקדמות במדינה פנה האחרון לנשיא העיראקי האדי אלעאמרי בבקשה לשתף עימו פעולה ולהדיח את ראש הממשלה כאשר המטרה היא להפסיק את האלימות ולקיים בחירות מוקדמות. המהלך לא צלח בעקבות התערבות איראנית ישירה (יש אומרים שקאסם סלימאני ישירות) אשר הורתה לנשיא העיראקי אלעאמרי, אשר סיעתו נתמכת בידי האיראנים, להמשיך ולתמוך בראש הממשלה הנוכחי עבד אלמהדי.
  • בנאומו של מנהיג איראן ח'אמנאי אמש בפני מפקדי צבא ואחרים ניכר חוסר המנוחה האיראני בפני מה שנראה כנסיגה לאחור של הפרוייקט האיראני במזרח התיכון. ח'אמנאי תקף בנאומו את המפגינים בעיראק ובלבנון וכינה אותם בוגדים המשתפים פעולה עם גורמים חיצוניים אשר חותרים ליצירת כאוס וחוסר יציבות באזור. הוא קרא לעיראקים וללבנונים "הנאמנים לארצם" שלא לשתף פעולה עם תכניתם של שירותי המודיעין האמריקאיים והמערביים. הציבור בעיראק ולבנון לא כ"כ התרשם מהדברים, הנה מספר דוגמאות שאספנו מרחבי הרשת.

אירוני כי ח'אמנאי מוטרד כל כך מההתערבות של הממשלות הזרות בנעשה בלבנון, עד כדי שכך שפנה למיליציה שלו בלבנון - חיזבאללה להתערב בכוח ולפעול להפסקת המחאה

ח'אמנאי קורא להפגנות "הפרות סדר" ופגיעה בשלטון החוק במדינה, הוא מרשה רק לעצמו לעבור על החוק ולהשתלט בצורה בלתי חוקית על מדינות מבפנים

הוא מתנגד להפגנות העממיות בעיראק ולבנון תוך שהוא מכנה אותן "התפרעויות פרי ידי ארה"ב והציונים". נזכיר כי כאשר האביב הערבי פרץ כנגד המשטרים הערביים הסונים הוא כינה את זה "פריחה והתעוררות אסלאמית", אבל כאשר האביב הערבי הגיע לבן בריתו בסוריה בשאר אלאסד הוא הפסיק והחל לכנות את זה "קונספירציה בינ"ל"

המפגינים בעיראק עונים לנאומו של ח'אמני בצורה סימבולית: לסימבוליות - יש משמעות

מפגינים בעיראק: "העם רוצה את הפלת השלטון, אם אתם לא מבינים את זה אני אגיד את זה בשפה האיראנית"

צעירה עיראקית מנגנת את ההמנון הלאומי של עיראק: ניצול המדיה החברתית להטבעת מסרים של הפגנות לא אלימות

קבלת עדכונים על מאמרים חדשים באמצעות הדוא"ל

  • ובתוך כך, ולאחר הריגתם של מעל ל-250 מפגינים בעיראק ופציעתם של מאות אחרים על ידי אנשי כוחות הביטחון העיראקים וגורמים איראניים אשר לא מהססים להשתמש באש חיה ואף לכוון מטולי גז מדמיע ישירות לגופם של האזרחים (נחסוך מכם את התמונות האלימות), גורמים בשלטון העיראקי אישרו כי טורקיה העבירה למשרד הפנים העיראקי 2 מטוסים עמוסים בציוד לפיזור הפגנות הכולל אלות, מדים, גז מדמיע לצורך דיכוי ההפגנות במדינה. וכך, הטורקים נלחמים באינטרסים האיראניים בחזית הסורית (שלטונו של בשאר אלאסד והסער השיעי האיראני) ואילו בחזית העיראקית – משתפים פעולה עם האינטרס האיראני.